DIY - tidningskorg av sadelgjord

 
En av de upcyclade grejerna jag visade i Nymo var en tidningskorg med sadelgjord. Ursprungskorgen hittade jag för 10 kr på Kalmar Stadsmission.
 
 
Jag skruvade isär delarna och slipade av dem med sandpapper innan jag vitlaserade dem med en slatt som blivit över från de platsbyggda möblerna i Boo's rum.
 
 
 
När jag sedan skruvade ihop den igen valde jag att montera gavlarna i rundstavarnas ytterkant för ett mer stilrent utseende. Ett par spillbitar skinn från ett annat pyssel blev lagom att häfta fast i de undre pinnarna som en fin detalj och för att hindra att korgen går ner i split.
 
Sadelgjord finns i olika material och bredder men jag valde en i linne eftersom det är ett fantastiskt naturmaterial, hållbart och vackert. 60 mm bredd blev det för det var vad som fanns hemma hos min närmaste materialbutik Tapetsören Wallin. Jag använde små klämmor och provde lite olika varianter med sadelgjorden för att se vad som blev finast och kom fram till att fem längder var proportionerligt och då satte jag saxen i den.
 
 
Sadelgjorden häftade jag fast med häftpistol upptill på rundstaven så att bandet dolde själva infästningen.
 
 
Som botten använde jag en spillbit (inte stuvbit som jag sa i Nyhetsmorgon) av playwood som också vitlaserades. Klart!
 
 
 
Antingen använder jag den fortsatt som tidningsställ eller så kanske den får tjänstgöra som vedkorg om Lisa vill ha tillbaka sin spånkorg.
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Malin Rosö

Fiffigt! 😍

2019-01-12 @ 19:43:22
URL: http://malinroso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback