Inspirerande färgklick

Mönster
Foto: Little Miss Fix It

IKEA säljer en hel hög med fina och inspirerade böcker till ett förmånligt pris [särskilt till dig med familykort]. Eftersom jag bland böcker är som ett barn i en godisaffär kan jag sällan stå emot, för böcker kan man väl aldrig ha för många av?! Den senaste i raden är den här skönheten som med sin sammetstextur på framsidan var totalt oemotståndlig.

Tricia Guild är en vår tids främsta inredningsdesigner. Hon har de senaste 30 åren haft ett oerhört stort inflytande på heminredningen i väst-världen. Hon är ju känd för sina färsprakande textilier, och hennes 10-tal böcker är precis lika färgsprakande och inspirerande.

Den heta mönstertrenden som vi är mitt uppe i väller över av ränder, stora blommor och barocka krumelurer och mycket starka färger. Huvudet på spiken för Tricia.

I sin nya bok berättar hon om ursprungen till mönstren, om inspiration bland annat från Indien, Sydamerika, Frankrike och Sverige. I flera hundra bilder visas hur mönster helt kan förändra ett rum eller en möbel. Man får tips och bakgrund -men framför allt inspiration!
Boken är uppdelad i sex kapitel som beskriver mönstrens historiska utveckling längs Sidenvägen via organiska, föreställande och geometriska former till inspirationen från Indien och indianerna längs den syd-amerikanska Inkaleden.

Boken är så fin att jag inte ville gömma den i bokhyllan, utan istället ha den som ett konstverk som lyser upp en del av vardagsrummet. Dessutom älskar jag rött och rosa ihop.

 


Kommentarer
Postat av: Em

Jaha, säljer IKEA böcker? Vad kul! Jag gillar också stora, fina, glansiga soffbordsböcker :-)

2007-01-29 @ 02:00:49
URL: http://chicpicks.blogspot.com
Postat av: cleo

Jag lånade den på biblioteket förra veckan. Vir hon vbara sååå fantastisk! Jag fick en Designers guild kudde av min mamma i juklapp och jag kan bara stå och titta på den och känna mig LYCKLIG!! :-)

2007-02-02 @ 19:22:26
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Myran lill sis

oj vad underbart fint du har fått här, har inte besökt sidan sen dec. kul kul. Hoppas det går fint med studierna och att slottet håller klassen. vi höres av på telen im, saknar dig sweet big sis! puss och kram! Natti

2007-02-20 @ 03:00:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback