Julklappsspelet

Ni som haft idétorka och julklappsångest, ni som övertrasserat era konton, ni som inte har massa barn som blir ledsna om de inte får 40 tjusiga julklappar, ni som vill ha en nagelbitande stund på julafton, ni som har ouppklarade familjefejder, ni som inte tror på tomten alternativt inte passar i skägg... Här kommer räddningen till nästa år - julklappsspelet!

Innan jul bestämmer inblandade parter vilka regler som gäller.
I vår storfamilj har vi spelat detta spel i sju år (i två olika omgångar;  ena dan med Jespers och andra med min familj) och från början gällde 4 paket för sammanlagt 100:-, tilläggas skall då att vi fortfarande gav varandra "riktiga" julklappar. Vartefter åren gått har vi fokuserat mer och mer på spelet och skippat de övriga klapparna och dessutom börjar det sina i utbudet av "billiga bra-att-ha-grejer", vi har ju liksom redan köpt de flesta genom åren. Numera är reglerna 4-5 paket för mellan 20-100 kr styck, och självklart försöker man hitta nya kategorier av paket som inte tidigare varit med.

Detta behövs:
Paket från samtliga deltagare
En vanlig tärning (1-6)
Ett tidtagarur/äggklocka

Förberedelser:
Sätt er runt ett bord där alla har bra översikt över bordet, placera paketen i mitten. Yngst börjar att slå tärningen och spelet går medsols.

Spelet:
Slår man 1 eller 6 får man ta ett paket från högen på bordet. När alla paket är utdelade (observera att det kan vara väldigt ojämnt, någon turputte kan ha sju paket och en annan mindre lottad kan vara utan) så öppnar man dem och visar för övriga deltagare vad man fått.

Nu börjar det roliga. En person sätter en klocka på alarm, för mellan 4-10 spelare är c:a 7-20 minuter lagom. OBS! Det är endast en person som vet tiden, han/hon skall inte avslöja den för någon annan deltagare, ställ klockan så att ingen ser den. Nu kan tjuvningen börja. Personen efter den som tog sista paketet börjar slå och får man en 6:a får man ta ett paket av någon annan! Spelet går vidare medsols och ju fortare man slår desto större chans har man ju att kunna tjuva paket. När klockan ringer är spelet över och du får behålla de klappar som du har framför dig. Ringer klockan när en spelare slagit en sexa men ännu inte valt paket får denna spelare välja en sista gång.

Varianter: Är man många kan det bli ganska långsamt och då kan man komma överens om att man får ta både på 1 och 6.

I julas var vi först sju personer mellan 30-86 år som tjuvade i 16 min, och sen sju personer mellan 11-57 år (min systerdotter hade själv bestämt att hon ville vara med, som en bonusutdelning kan man väl säga då hon sopade banan med oss övriga..) som tjuvade i 14 min och det var lika roligt båda gångerna! Varje år är det alltid ett par saker som blir storfavoriter och som cirkulerar runt bordet så fort någon slår en sexa, och man vet aldrig vem som till slut får det. I första spelet fick jag endast ett paket och jag kan säga att detta spel inte är något för dåliga förlorare.

Tips: Köp paket som du vill ha själv så är du (nästan) säker på att få något du gillar!

Årets skörd:

Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: malin

Jag hade aldrig spelat det förr, men var väldigt nyfiken på det, så igår på självaste nyårsafton gjorde vi det. Tyvärr hade jag ingen tur i spelet, för jag fick endast 1 sexa! Som tur var fick jag behålla mitt paket i slutändan, men jag var ju inte med i "hetsen"....



Vilken fin blogg du har!

2009-01-01 @ 13:38:49
URL: http://tjusigt.blogg.se/
Postat av: Johanna.B

Haha spelade detta GALNA spel första gången förra julen i Thailand tillsammans med familjen och två andra familjer. Ja, galet helt enkelt!



Kram

/Johanna

2009-01-02 @ 22:08:23
URL: http://www.johannabillingskog.se
Postat av: Johanna.B

Haha spelade detta GALNA spel första gången förra julen i Thailand tillsammans med familjen och två andra familjer. Ja, galet helt enkelt!



Kram

/Johanna

2009-01-02 @ 22:09:05
URL: http://www.johannabillingskog.se
Postat av: m

detta är kul, vi har spelat det i 2 år med min pappa och hans familj. I år gjorde vi det med min svåger och svägerska oxå och dom är tävlingsmänniskor, då gick det vilt till. Sambon brukar köpa trisslott och den blir hårdvaluta i slutet!

2009-01-04 @ 23:21:09
URL: http://mixatofixat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback