Årets möbel 2008

Sköna Hem har utsett årets möbel 2008. Vinnaren är bordet La Chapelle som har ritats av fransyskan Inga Sampé. Jag tycker att bordet är så fint och lätt och när jag läste formgivarens reflektion över att det påminner om skyddet man sätter runt träden på trottoarerna i Paris kan jag inte annat än att hålla med. Jag var i Paris en gång, julen 1999, och den staden gjorde verkligen intryck på mig. Så pittoresk och samtidigt med så stark integritet.
Bordet produceras för David Design.

F ö reagerade jag över att denna utmärkelse funnits i 16 år men bara en gång tidigare har priset gått till en kvinnlig formgivare. En slump, eller är även designområdet ett ställe där kvinnor måste lära sig sticka ut hakan?


      image296
Bild: pressbild skonahem.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback