Värmande mormorsrutor

Vid varje loppisbesök spanar jag febrilt efter skymten av en mormorsruta. Ibland har jag turen att hitta en sådan raritet, men hittills har det varit något som inte stämt som färgen, storleken eller priset helt enkelt.
Just nu hade det varit skönt med en, för vi har fel på uppvärmningen och har bara 17°C inne. I vardagsrummet har vi tänt ett 20-tal ljus som sprider både värme och mys, men som sagt, en härlig mormorsrutig pläd hade jag inte tackat nej till. Det är inte så svårt att göra en själv om man har tid och kan svänga en virknål vill säga. Tyvärr är mina kunskaper inom området begränsade.

Det här behöver du:
  • Garn i olika färger men helst i samma grovlek. (Till den på bilden har det använts; ljusgrönt, mörkgrönt, mellanrött, vinrött, ljusblått, mellanblått, vitt, gult och brunt (minst 1 nystan á 150g per färg, 3 nystan brunt till ca 200 rutor).
  • Virknål som passar garnet.
  • Stoppnål att fästa och sy ihop med.
Otroligt tjusigt tycker jag!

Bilder: kollage av bilder från svenska.yle.fi

Kommentarer
Postat av: Johanna.B

Helt klart mysig! Såg en fin på Lagerhaus webbsida för ett tag sedan. Kolla in där:



http://www.lagerhaus.se/inreda.html#



Hoppas du har en bra helg, imorgon börjar praktiken!



Kram

/Johanna

2008-11-02 @ 11:46:06
URL: http://www.johannabillingskog.se
Postat av: Anna-Karin

17 grader var lite väl kallt tycker jag. Du skulle haft mer nytta av min Viola Gråstens-pläd hemropad via Tradera som jag hämtade på paketutlämmningen i går.

2008-11-03 @ 00:37:54
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback