GDS - anslagstavla

Vårat arbetsrum har fått en ansiktslyftning! Nu är det mer än ett halvår sedan jag möblerade om på kontoret och fram till nu har väggen varit trist och outnyttjad. Jag hade ju en tanke om att Ballerinan skulle få trona där men insåg efter ett tag att jag saknade en anslagstavla och att funktion fick gå före form. Jag bestämde mig för att göra den lättast möjliga modellen, nämligen en målad fiberboard.

Detta behövs:
fiberboard (förr/även kallad Treetex-skiva och kostar runt 70kr/kvm)
ev. såg
sandpapper
målarfärg
plugg & skruv

Eftersom jag ville ha en stor måttanpassad skiva tog jag hjälp av en brädgård. Jag började med att mäta väggen och göra en enkel ritning som jag lämnade in, sen var det bara att hämta den färdigsågade skivan. (Det är bra att kontrollera att skivan sen verkligen passar på ytan, annars kan man ganska lätt justera måtten med en fogsvans, som fungerar bättre till materialet än en sticksåg.) Jag putsade till kanterna med ett sandpapper och slipkloss. Fiberboard suger färg något enormt så jag fick måla skivan tre gånger innan det täckte ordentligt. Sen var det dags att måtta in den och skruva upp den på väggen. Använd skruv anpassat för underlaget och plugga om det behövs.

Så här blev resultatet, en positiv bieffekt var att jag röjde lite på kontoret i samma veva, det är ju inte roligt att förnya i ett stökigt utrymme. Ser ni att rummet fick ett helt annat djup med den mörkare väggen? Och nej, det är inte Jesper som har valt kulören...


Lite close-up's: här samlar jag sånt som jag inspireras av, minnen eller bra-att-komma-ihåg-saker... Och om man tröttnar på fägen är det bara att måla om den!

Foto: Sara Zetterström/Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: Purple Area

Snyggt!!

2009-04-29 @ 12:18:22
URL: http://purplearea.blogspot.com
Postat av: Kitty's friend

Åhh så tjusigt! Och vilken fin liten papperspåse, den måste komma från Japan.

2009-04-29 @ 20:11:46
Postat av: Anonym

Ja!! Fint! Sån vill jag också ha!

Happy Valborg fina fixiga vän!

2009-04-29 @ 22:03:26
Postat av: Anonym

vad lite rosa kan göra snyggt...funder själv på cerisa gardiner i köket

2009-04-30 @ 09:17:10
URL: http://pysseloknop.blogspot.com/
Postat av: Anna-Karin

Pricken över i!

2009-05-05 @ 01:17:12
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Sara/Little Miss Fix It

Vad kul att ni gillar den! Tack för fina kommentarer! :-)

2009-05-05 @ 06:35:17
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: erry

Ursnyggt! Det blev verkligen skillnad, måste vara jättemysigt att sitta där & jobba nu! :)

2009-05-05 @ 16:56:02
URL: http://gallerry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback