GDS - medicinlåda

Jag har lagt till en ny kategori här på bloggen; GDS som betyder "gör det själv". Helgen ägnades åt flera GDS-projekt och ett av de var att ta hand om de trista, massproducerade kakburkarna som jag sparat på sedan jul. Ni som hängt med ett tag minns kanske att jag bloggade om en medicinlåda för ett par månader sen, redan då hade jag en plan för detta projekt men var sak har sin tid och i helgen bjöds det på sprayfärgarväder.

Detta behövs:
plåtburk
sandpapper (slipsvamp)
sprayfärg
maskeringstejp & täckpapp (för att skydda underlaget om verkstan, som i detta fall, består av gårdsplanen eller arbetsrummet)

Jag ruggade upp ytan med en fin slipsvamp och målade först färgen på korset, i det här fallet rött, det krävs några omgångagar för att färgen ska täcka ordentligt. När färgen torkat maskade jag av korset med maskeringstejp och sprayade ytterligare ett par lager rött för att få till den skarpa kanten. Så fort den röda färgen torkat sprayade jag både lock och burk vita. När man målar med sprayfärg är det viktigt att spraya i korta omgångar så att färgen inte börjar rinna, och att ventilationen är god.

En nygjord medicinlåda i klassiskt snitt tål att tittas på och behöver inte gömmas i något skåp. Det perfekta ändamålet för min burk är att rymma en del av min plåstersamling!

före:

efter:

Foto: Sara Zetterström/Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: carro

Wow, vad fin den blev och vilken bra idé! Vad kan man mer göra för burkar? Skoputsburk kanske, det skulle jag behöva. Hur sjutton ska jag spraya en skologga? En nyckelburk skulle va bra att ha och en syburk. Jag kommer spraya hela påskhelgen. Tack för tipset. kram carro

2009-04-07 @ 22:10:54
Postat av: Kattis

Vilken bra idé!! Jättesnyggt. och det där skulle man ju tom kunna ge sig på själv ;)

2009-04-14 @ 11:01:26
URL: http://frystaapelsiner.blogspot.com/
Postat av: Sara/Little Miss Fix It

Vad kul att kunna inspirera, berätta hur det gick för er!

2009-04-15 @ 17:24:08
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilken smart ideé

2009-04-16 @ 22:30:58
URL: http://pysseloknop.blogspot.com/
Postat av: Karin

Jag hade en pepparkaksburk som jag inte ville slänga utan spreja vit istället och googlade för att få tips om hur man ska göra och vad man ska tänka på - det här var ju perfekt! Och vilken härlig blogg du har, jag gillar GDS-kategorin extra mycket.



Jag har nu en vit kakburk stående på tork, tänkte fylla den med hallongrottor vid tillfälle :) Och så kom jag på att nåt annat jag ska spreja vitt är tråkiga lock till glasburkar, som det har varit sylt, smörgåsgurka och sånt i. Det blir ju mycket finare med vita lock på burkarna med hemgjord marmelad eller sylt!

2010-01-17 @ 19:11:28
Postat av: Lisa

Åh va fint! Detta måste provas! =D

2011-01-28 @ 10:14:21
URL: http://decemberlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback