I Stylistmecka och nerför memory lane

Som jag berättade igår så jobbar jag i ett tillfälligt projekt med en plåtning av nösta års sommarsortiment på IKEA. Säsongsbetonade produkter som jul och sommar får ju inget utrymme i själva katalogen men tar desto större plats på webben. Det är verkligen same, same but different att jobba som inredare på ICOM och i ett varuhus. I varuhuset är det relativt fritt med ett samarbete med sälj och logistik. Här är det många andra aspekter jag inte är van vid, som kameravinklar och vilket land det skall visas i till exempel, och teamet består av allt mellan Art Director, produktionsledare och fotograf. ..och där emellan kommer fastan... eller jag menar inredaren. Idag hade jag den stora glädjen att inspirationsdyka in i ett förråd med extern rekvisita, alltså inte något från IKEA-sortimentet. Gissa om det kliar i stylingfingrarna när man hamnar på ett sånt ställe. Som loppis fast hundra gånger bättre! Eller förresten, lite av sortimentet fanns det ändå för jag kastades nästan 30 år tillbaka i tiden när den lilla Morsgrisen dök upp bland leksakerna. Jag var tvungen att ringa mamma men varken hon eller jag minns vilket år det var (tidigt åttiotal?) men back then sålde IKEA en textil där man skulle klippa ut delarna till en sugga och fyra små kultingar som man själv sedan sydde ihop och stoppade med vadd. Morsgrisen med kultingarna Polkagris, Smutsgris, ... (jag minns inte vad den turkosa grisen hette) och Gullegris. Mamma sydde fast varje kulting i en spene och hängde den på väggen som en mobil. Lillsyrran hade den också och det sista jag vet är att min systerdotter ärvde den men hon fyller snart fjorton år...

Någon annan som haft denna affektionsvärdessnygga(?) produkt som barn och kanske t o m minns vad den heter?

Uppdatering: Perfekt att befinna sig i IKEAs hjärta, jag kunde nämligen ägna torsdagslunchen åt att bläddra igenom 80-talets gamla kataloger. Gissa om minnet kan spela en ett spratt, eller två i det här fallet då både mamma och jag var övertygade om att det var jag som fick grisen. Men icke. 1986 såldes metervaran SAMANTHA och den turkosa kultingen var full av karameller och hette således "Godisgris". Eftersom min li'l sis är från årgång -85 var det naturligtvis hon som hade mobilen, nåväl barndomsminnen var det i alla fall och det var många med mig som kände igen den - kul!


Mobilfoto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It


Kommentarer
Postat av: gella

Har ingen aning om vad den hette, men jag hade den!! Den hade jag totalt glömt bort och har ingen aaaning vart den (och kultingarna förstås!) tagit vägen... Men kul att minnas! :)

2010-11-03 @ 20:27:00
URL: http://gella.blog.se
Postat av: Maria M

Den där känner jag faktiskt igen! Hade ingen aning om att det var IKEA.

2010-11-03 @ 20:53:11
Postat av: CC

Ja, visst är det en härlig miljö där! Jobbar inte där men är ändå där relativt ofta och fylls alltid av härlig kreativitetskli!

Angående tyget så minns jag inte grisen men fick en flashback att min mamma sydden nån slags pojke i sjömanskostym om jag minns rätt. Eller nån docka var det i alla fall! och det klippte man ut, eller vad det en gul nalle med sjömanskostym?? Minnen bringade det fram i alla fall. Nån som jobbat länge borde minnas!

2010-11-03 @ 22:09:23
Postat av: Malin K

Jag skulle tippa på mitten/sent 80-tal. Min lillebror, född -86 hade nämligen gristyget uppsatt på väggen. Dessutom hade han en bil som man sydde på samma sätt som grisen. Ikea sålde ju tapeter också på den tiden, och brorsan hade en bård på väggen med samma bilar som tygbilen.

2010-11-04 @ 07:55:45
Postat av: [room] by sofie

Hoppas allt är bra tjejen!

Vilken inspirerande miljö du hamnat i ...förstår att det kliar i styling-fingrarna!!!

Imorgon bloggar jag om dig, (...med länkning såklart) om dina super-kreativa idéer! Lånade en bild, hoppas det är OK??!



KRam och trevlig helg!

Sofie

2010-11-05 @ 11:51:36
URL: http://roombysofie.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Åhh sånna grisar hade jag också, jag är född 84. Har för mig att jag har ett kort där jag är runt 1/2 - 1 år och har hela grisfamiljen i spjälsängen =)

2010-11-05 @ 22:21:03
Postat av: Anna-Karin

Vilken söt morsgris! Nä här står jag mig helt slätt, grisar i tyg var inget jag pysslade med under 80-talet då jag var mitt upp i tonnåren.



Däremot fick jag en pojkdocka under tidigt 70-tal som fortfarande finns i källaren någonstans. Hans namn var Christer...

2010-11-06 @ 02:03:33
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Sofia-Tingelings

Den lilla polkagrisen ligger i Gordons (min 6-årings) säng. Tror att min syster hade den när hon var liten, men hade ingen aning om att den kom från IKEA.

2010-11-18 @ 22:25:14
URL: http://tingelings.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback