Brio Go - en utvärdering av vårat barnvagnsval

 
 
För ett bra tag sedan mejlade läsaren Katrin och bad mig skriva om vår barnvagn. Förlåt att det dröjde Katrin men here (BRIO) go:
 
+
  • lättnavigerad p g a de små rörliga hjulen där fram, toppen vid stadskörning
  • rymlig liggdel och rymligt utrymme under vagnen eftersom liggdelen sitter högt
  • enkelt klicka på/klicka av-system mellan liggdel, babyskydd och sittdel
  • höj- och sänkbart handtag, bra om man är olika långa
  • många tillbehör i serien: regnskydd, åkpåse, solskydd, reseskydd, skötväska etc.
  • avtagbara hjul (har hittills aldrig gjort det dock)
  • bra fjädring
  • diskreta färger/mönster som man kan kombinera fritt mellan de olika delarna och chassi
  • bra sele i sittdelen
  • bra fotbroms
  • garanti/bra service/etablerad producent
  • lättviktare, 11.4 kg sittdel+chassi
  • Utbytbara framhjul till stora terränghjul, detta gäller bara för årsmodell -13 tror jag
     (synd för oss)
  • tålig textil, smuts- och vattenavstötande
-
  • framtung när man bär liggdelen i handtagen, bebis hamnar som en ostkrok under suffletten
  • däcken slits snabbt, ser ut att vara 8 år, inte 8 månder
  • supertrångt utrymme under sittdelen när den inte är framåtvänd (bakåtvänd rekommenderas av barnpsykologer/forskare till barnet är ca 2 år) varför inte lika högt som liggdelen?
  • svårstyrd i snö/grus/lera (p g a de små framhjulen, bra att de är låsbara dock)
  • svårt att lasta något (förutom frigolit, fjädrar?) på handtaget, då tippar den bakåt
  • lastutrymmet under vagnen fylls med grus eftersom däcken är högre än kanterna
  • inget bra handtag (inget alls) att bära sittdelen i
Hmm, det var nog det hela. Trots allt flest fördelar och på det hela taget är vi nöjda, även om jag är lite förvånad över att en sådan väletablerad barnvagnstillverkare (fabriken stod klar 1947) missat så många detaljer på en barnvagn som i sammanhanget ändå kostar en rejäl slant.
 
I vintras gick en plastdetalj på ena framhjulet av, ingen fara på taket eftersom det täcks av garantin, men fortfarande idag 5-6 veckor senare så har jag inte fått det lagat trots fyra besök hos återförsäljaren. Jag vet faktiskt inte var problemet ligger och jag är lovad ett nytt hjul, hoppas bara att det sker innan snön lägger sig - igen.
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Förlåt, skulle igentligen komenterat IKEA köket, men det går inte att kommentera där......
Kram Lotta

2013-04-18 @ 19:42:02
Postat av: Katrin

Aa vad fint! Jag som var så säker på att jag sett Rosen i en Kronan ;)
Vi har valt vagn, en Emmaljunga Ozone. Tror och hoppas den blir bra. svängbara hjul och en nätt sittdel.
Tack för en kanonbra utvärdering och blogg i övrigt! :)

Svar: Hej Katrin! tack för din kommentar. Har ni kört Emmaljungan än? Alltid kul att höra om andra modeller :)
Little Miss Fix It

2013-04-18 @ 20:13:20
Postat av: Natalie

Skulle också kommentera köket, men går som sagt inte där.. Hur som helst, helt klart en miljö som jag använder inspirationsbild. Jag är en lover till detta kök. Är så trött på dessa vita lantkök överallt. Inte alls min stil. Robust is da shit ;) Btw så kommer vi välja Brio Smile till vår kommande knodd, den verkar vara en uppgradering av alla Brios vagnar där man tänkt på ytterligare ett antal detaljer :)

2013-04-19 @ 10:25:27
Postat av: Therese

Men du, vilken jädrans bra utvärdering. Jag går runt med en bulle i ugnen och jag börjat snegla lite på barnvagnar. Med upptäckten att en barnvagn kostar ungefär lika mycket som en begagnad bil i sämre skick vill man ju gärna veta lite om den innan köp. Tack och bock för detta :)

Svar: Amen så värt mödan, att du fick lite hjälp på traven! :) Lycka till
Little Miss Fix It

2013-04-22 @ 16:19:30
URL: http://blogg.skanska.se/ladan
Postat av: JW

Jag läser högt så alla på hostlet hör, gäller att vara med i svängarna dessa tider, även om barnvagnarna säkert är självgående när det är dags för oss. Kram på dig vännen!

2013-05-03 @ 12:26:08
URL: http://www.jennywik.blogspot.co.nz/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback