DIY - kudde med tofsar

När jag var i Göteborg i förra veckan blev det det sedvanliga butiksracet i Magasinskvarteret. Norrgavel har fina sammetskuddar med små tofsar och genast började mitt DIY-klaviatur spela i sambatakt. Tack och lov, det har ju varit lite glest mellan de inläggen på sistone, passade det min obokade helg perfekt.
 
Man behöver:
Kuddfodral i sammet (detta kommer från IKEA, finns i fem färger)
Broderigarn av den glansiga sorten, den som består av många trådar i ett (ja alltså det var ett fint litet nystan innan en tre äpplen hög stjälpreda did her magic), jag använde Mouline Special DMC 25
Brodyrnål
 
 
Använd en mellanstor broderinål så att det går lätt att trä tråden men den är vass nog för det tjocka tyget i hörnen. Sy loopar och använd fingret som "fjäder" för att få dem jämnstora och spänna ut tråden. Jag ville ha en mer rejäl tofs och sydde tio varv.
 
 
Trä in saxen i looparna och klipp upp ändarna. Linda en tråd, en midja, 3-4 varv precis utanför hörnet, knyt en dubbelknut och sy ändarna genom hörnet på kudden och in genom midjan för att riktigt låsa den (ta till lite extra så det blir mer lättarbetat än min tråd på bilden). Ansa eventuella ojämna trådar.
 
 
Voila! En sammetskudde med tofsar i valfritt utförande och till en bråkdel av plånboken. Nu, med en kudde i favoritfärgen, kan inte ens Jesper motstå "båren".
 
Foto: Sara Zetterström, Little miss fix it

Kommentarer
Postat av: Emma

Snyggt! O kreativt!

Svar: Tack tack :)
Little Miss Fix It

2013-11-04 @ 11:22:31
URL: http://emmaloves.se
Postat av: Bohista - diy, konst, livsstil och bohemliv

Jättefint och enkelt! Kan man ju göra på en filt också, det ska jag testa, tack för tipset!

Svar: Varsågod!Ja, eller hur. Superenkelt sätt att göra en dussinprodukt personligare. :)
Little Miss Fix It

2013-11-04 @ 13:44:12
URL: http://www.bohista.blogg.se/
Postat av: yasmine modell mamma och fru

snyggt
ha en fin måndag
kolla gärna in mitt bloggtips och besök sidan
KRAM

Svar: Tackar!
Little Miss Fix It

2013-11-04 @ 14:11:03
URL: http://www.yasminegill.blogg.se
Postat av: Fru Larsson

Åh va fiffigt!
Tror visst att min soffa skriker efter ett par vinröda sammetskuddar med toffsar ;)

Svar: Gör't bara!
Little Miss Fix It

2013-11-04 @ 15:17:54
URL: http://frularssons.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback