Tre i ett

Veckan som gått har varit bacillfylld och av vab-karaktär och säga vad man vill om det men när jag själv var tillräckligt pigg valde vi att tillbringa det mesta av de soliga dagarna i torpet (var annars?) där det börjar bli riktigt trevligt nu igen när stugan sakteliga tar form och mindre och mindre liknar en byggarbetsplats. I långhelgen som gick målades taket för sista gången vilket betydde att vi äntligen kunde täcka av och även hann med att vitolja loftgolvet på lördagen och hårdvaxa det i söndags. Jag valde ett massivt furugolv 38mm som hyvlades ner till 34mm, en skulle kunna säga att väggarna troligtvis ramlar före golvet, och eftersom det var så fin kvalitet kändes det otänkbart att täckmåla det
 
Lustigt så hjärnan fungerar, i över ett år galopperade vi (ovetandes) runt på ett loftgolv av gammal 12mm spånskiva men när vi återanvände några av skivorna att stå på vid takmålningen var både Jesper och jag toknojiga att de skulle gå sönder och balanderade mest på takbjälkarna. Måste vara någon liknande situation som födde uttrycket "det man inte vet..." (förmodligen en snarlik situation med ett spångolv. Jättetroligt.)
 
Innan jag kvistade iväg till IKEA i förra veckan och fyllde en släpkärra med kök och div. inredning så kollade jag om den tilltänkta barnsängen fanns på Blocket. Å det gjorde den, bara två mil bort! Som jag älskar att slippa köpa nytt det som finns i fint begagnat skick.
 
Eftersom loftet bara har ståhöjd precis i nock så krävdes lite modifiering av både dubbelsängen och barnsängen och då åkte min nya kärlek japansågen fram. Jag köpte den för flera månder sen till ett annat projekt (som liksom kommit lite i skymundan på sistone) men testade den alltså först nu. Sängarna sänktes 12 resp. 18cm och dessutom kapade jag gaveln på dubbelsängen rejält för att inte blockera fönstret för mycket. Jag sparade mer benhöjd på dubbelsängen för att ev. kunna använda utrymmet under till någon form av förvaring och för att komma åt emd dammsugaren. Däremot sänkte jag Busans storsäng (70x160) rejält så att det blir ett mysigt krypin under taket.
 
 
 
Japansåg alltså. Som att skära med en varm kniv i smör, och med en fasttvingad stödlist som hjälp var det inge problem att få det skottrakt heller.
 
Så här såg det ut idag. De modifierade sängarna på det färdigmålade/oljade/vaxade/fogade loftet. Tre i ett. Nu m å s t e jag bestämma mig för ett räcke så att vi kan sova där också utan nattliga flygturer.
 
Foto: Sara Zetterström, Little miss fix it

Kommentarer
Postat av: Emma Thun

Finare än finast!

Svar: Snällare än snällast! :-*
Little Miss Fix It

2014-06-13 @ 23:52:05
Postat av: Malin

Vansinnigt fint!

Svar: Kul att du tycker det, tack!
Little Miss Fix It

2014-06-14 @ 10:26:15
Postat av: Katrin

Kanonfint!! Det hade varit en skam att måla golvet så att plankorna inte synts!

Svar: Ja, precis så kändes det.
Little Miss Fix It

2014-06-14 @ 15:56:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback