DIY - garderobsorm av träkulor

Hej söndag, vad passar bättre att avsluta veckan med än lite gör det själv-pyssel? Här kommer en detalj från Marsipanrosens rum.
 
I slutet av sommaren rensade jag ur minigarderoben här hemma för någon hade vuxit fasligt snabbt i solskenet. Så pass att klänningar, koftor och skjortor inte längre hängde särskilt bra i hennes klädskåp. Jag tog bort stången och flyttade ner ett hyllplan för att maximera ytan i skåpet. Kvar blev allt som skulle hängas och en garderobsorm blev lösningen, originalet av Maike Timmermann för Design Fuers Heim. Idén är genialisk - dekorativ och funktionell med kulorna som distanser mellan plaggen men personligen ville jag göra den lite mer dynamisk med olika stora kulor och valde ett mer dekorativt läderband för upphängningen När du väl har materialet är det klart så gott som på no time, dessutom ett perfekt litet projekt som gör stjälpredor till hjälpredor.
 
 
Detta använde jag:
 
35 st 30 mm träkulor
15 st 25 mm träkulor
4 st 37 mm träkulor 
2,2 m rund ø 4mm läderrem
krokar för upphängning
 
Det gav en kulband på ungefär 1,6 m. 
 
 
Gör så här: Trä upp träkulorna till önskad längd på remmen, knyt en ögla i varje ände och fäst den i två krokar, gärna en i väggen och en i taket för formens skull. Häng upp kläderna. Voila!
 
Nu ska Boo och jag gå ut och fånga de glesa strålar av sol som blygsamt tittar fram även idag. Pyssla lugnt!
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Emma thun

Fint och praktiskt, med andra ord perfekt! En fråga bara om du har några tips om vart man köper träkulor? Jag har köpt på Panduro förut, men skall man ha strax över 50st så blir det rätt dyrt? Kanske har du tips på något ställe där man kan köpa "stor-pack"?

2014-11-23 @ 21:54:52
Postat av: Emma thun

Fint och praktiskt, med andra ord perfekt! En fråga bara om du har några tips om vart man köper träkulor? Jag har köpt på Panduro förut, men skall man ha strax över 50st så blir det rätt dyrt? Kanske har du tips på något ställe där man kan köpa "stor-pack"?

Svar: Vad kul att du gillar Emma! Inköpsställe är länkat i inlägget, slöjddetaljer.se, man hittar länkar eftersom de är understrukna. Det här pysslet gick på ca 300:- och då har jag kulor över till nästan ännu en orm. Jag brukar även köpa läderrem på metervara hos min lokala Mr Minute/skomakare, tips tips. Mycket snyggare, mer customized för halva kostnaden är slutresultatet! :)
Little Miss Fix It

2014-11-23 @ 21:54:57
Postat av: Sara

Så fint! Nu blev jag inspirerad att göra något liknande till min kolonistuga där det krävd smarta och funktionella lösningar. Tack för bra tips! Sara

2014-11-24 @ 06:59:58
URL: http://rosorochrose.blogg.se
Postat av: Sofia - Sofias Inredning

Superfint! :)

2014-11-26 @ 11:18:49
URL: http://sofiasinredning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback