Tomtar på loftet - tankar om ett räcke

Jag har fått många frågor om hur vi gjorde med räcket på loftet i stugan. Och med grindfrågan med för den delen. En grindlösning för att kunna sova gott om natten med en treäpplare ombord. Räckesfunderingarna studsade mellan smide, rep och rundstav. Mitt estetiska jag ville defiitivt ha vit båtlina i polyester i täta lodräta rader men förnuftet sa att det var viktigare att tänka på barnsäkerheten (flexande rep stoppar inte ålande ongar). I bygglagen kan man läsa om reglerna för ex trappräcken och Boverket har sammanställt en lättöverskådlig manual om barnsäkerhet - Visste du t ex. att maxiimum mellan spjälorna i ett räcke är 10 cm? Här i Bygg barnsäkert från Boverket kan man läsa mer.
 
Så en smed kom. Vi diskuterade olika möjligheter men mörk smide kändes för tungt till ett loft som redan är litet så jag byggde tillsammans med vår snickare Andreas slutligen ett i rundstav som grundades vitt. Speaking of wich. Det är en av få saker som fortfarande står på torpets att göra-lista sedan min armbåge kastade in handduken (läs: målarpenseln), att färdigstryka räcket.
 
Grind då? Allt mellan plexiglas (kändes för otorpigt) och plywood har figurerat för att typ landa i vitt nät a la innebandymål. Innan jag hann beställa något (för hundratalskronor kvadraten) så var jag på Plantagen och fick av en händelse syn på en sån där hängmattekorv av gult nät. Gissa om jag skänkte min lyckliga stjärna ett tack när denna högst tillfälliga grind gick att lösa med en vit hängmatta för 35kr som vi lätt hakar av och på i fyra hörn.
 
Inte världens snyggaste kanske men hela sommaren har den hållit måttet som säker, temporär och flyttbar vilket passar tomtarna på loftet perfekt.
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jättefint! Men har du plexi på insidan? Annars är det väl klättringsbart?

Svar: Nej vi har ingen plexi på insidan och ja, med god vilja och en portion envishet så är det absolut klättringsbart, men det är ju å andra sidan allt. Se bara den lilla stolen vi har där uppe ;), allt handlar om sunt förnuft och kommunikation. Vi låter henne aldrig vara ensam på loftet och nätet är som en extra åtgärd när vi sover ifall hon skulle vakna på natten och irra i sömnen. Extra åtgärd som sagt för hon är mer som en målsökande missil mot våran säng de få gånger det hänt. :)
Little Miss Fix It

2014-09-30 @ 02:51:15
Postat av: Frida

Men tänk om Boosan fastnar och blir hängande i nätet? 😱

Svar: Ja, den möjligheten finns ju, precis som alla potentiella dödsfällor som lurar runt knuten för små barn (vattenpölar, lekplatser, lampsladdar... etc etc), det handlar ju om att inreda med sunt förnuft, ha uppsikt över barnen och kommunicera. Vi upprepar konstant att hon inte får röra nätet eller helst vara nära räcket eller kanten över huvud taget och hon är väl medveten om det men hon är 2 år och skulle lätt kunna glömma så därför lämnar vi henne inte ensam där uppe. Tack för omtanken :)
Little Miss Fix It

2014-09-30 @ 11:03:37
Postat av: Lovisa wallin

Vilken smart (och cool) lösning!

Svar: Kul att du gillar! Jag vill bara förtydliga att det inte är i enlighet med säkerhetsföreskrifter och byggreglement dock ;)
Little Miss Fix It

2014-10-03 @ 10:10:07
URL: http://lovisawallin.blogspot.se
Postat av: Emelie

Hej igen,
Räcket är verkligen jättefint och det funkar säkert jättebra! Men de sjukt snåriga reglerna har du råkat läsa baklänges ;-). Räcket får inte vara klättringsbart, och öppningar bör inte vara i intervallet mellan 100 och 230mm, eftersom barn då kan fastna med huvudet. Mindre öppningar är helt okej! Inte konstigt att många räcken har stående spjälor och 100 mm öppningar, det är ju enklaste och billigaste sättet att uppfylla reglerna. Men inte det snyggaste direkt...
Jag är byggnadsingenjör och ritar då och då trappräcken i jobbet, varannan gång är jag irriterad på hopplösa regler, och annars på avsaknaden av inspirationsbilder med räcken byggda enligt reglerna. Har du tänkt på hur ofta räcken saknas helt i inredningsreportage?
Men det är ju inte ditt fel, och räcket är som sagt jättefint. Om du sätter på spjälor ända upp till tak gör det ju heller inget om man klättrar i det :-)Skulle det bli ett problem någon gång så går det alltid att lösa med lite otorpig plexi. Kram!

Svar: Hej Emelie,
Jag har läst reglerna och känner till dem, men däremot uppmärksammade du mig på att typfelsnisse varit framme och jag skrivit minimum 100 mm när jag så klart menade maximum! (ändrat nu) Tack. Som du säger, det är sällan snyggast att bygga säkert och nej, vårt räcke är inte säkerhetsklassat just av den anledningen... ;)
Little Miss Fix It

2014-10-06 @ 11:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback