Före och efter - köksrenoveringen i torpet

För precis ett år sedan satte jag och min svåger köket på plats i vårt lilla torp. En bild på hur det såg ut när vi köpte det fladdrade förbi på hårddisken imorse och jag trodde knappt det var sant. Det gamla köket bestod av stora tunga möbler, ett kylskåp man rammade med höften och en illa placerad diskbänk, överskåp som knappt gick att öppna mellan takbjälkarna och en ännu sämre dimensionerad fläkt kopplad till tre(!) skarvade grenuttag. Både opraktiskt och lite livsfarligt.
 
 
Jag kastade om planlösningen helt för att maximera förvaringen. Det kantiga bordet byttes mot ett runt och den gulliga men för stora köksoffan fick flytta till ny lycklig ägare för ett vrakpris. Allt för att uttnyttja ytan och skapa rymd på bästa sätt. Spånskivorna till tak revs ut och istället lade vi ett massivt furugolv på loftet. 80-talstapeterna med tillhörande bård revs och en renoveringstapet sattes upp. Först fick Jesper välja kulör men hans favoritfärg mintgrön gjorde att huset kändes som Villa Villekulla (inklusive egensinnig rödtott och en liten klätterapa till unge) och väggarna målades istället vita för att öppna upp rummet. Även taket och takbjälkarna målades vita och köksdelen målades i en ljus smutsgrön färg för att få en egen känsla av rumslighet. Golvet målades ljust och blev rutigt i samma kulör som köksluckorna för ljusheten och en äldre känsla som balanserar upp det moderna köket.
 
Köket består av fyra 60-sektioner av Ikeas Metod/Veddinge, på ett specialbeställt underrede i smide för ett lättare uttryck. Med utdragbara lådor istället för överskåp som skulle fått rummet att kännas mindre, och rymmer allt ifrån porslin till torrvaror. Det befintliga kylskåpet placerades till vänster bakom dörren för ett bättre flöde och det fina svängda lilla hörnskåpet (syns ej i efter-bilden) fick höga ben och ställdes till höger mellan dörren och murstocken. Perfekt till vinglas, ljus och servetter bl.a. Som extra arbetsyta och förvaring byggdes en slaktarbänk av de gamla golvbrädorna på ett underrede med hjul. Praktiskt och tillgängligt men samtidigt lätt att flytta på.
 
Tillsammans med brunnen och öppningen upp till nock i storstugan är det helt reviderade köket det som blivit det största lyftet för torpet. Här bakar vi, lagar mat och tränger ihop oss för både vinkvällar och SVT-playstunder.
 
Om ni vill veta något mer om torprenoveringen i allmänhet eller köket i synnerhet är det bara att lämna en kommentar så ska jag svara efter bästa förmåga. Men nu ska jag jobba undan det sista här på kontoret för att sen gå ut och träffa två fina ladies och äta en bit mat efter bästa förmåga.
 
Foto: Före-bilden från tidigare ägaren Lena, efter-bilden: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Emma

Man kan knappt förstå att det är samma torp;) Fint som tusan!

Svar: Tack snälla!
Little Miss Fix It

2015-06-10 @ 20:50:36
URL: http://emmassamling.wordpress.com
Postat av: Karin

Himla fint kök det där! Jag vill gärna bygga en sån där slaktarbänk (det makabra namnet till trots). Har du en beskrivning på det? Ringer en liten klocka i mitt bakhuvud. Du kanske har redan har visat?

Svar: Nej jag tror inte det, jag ska se om jag kan skrapa ihop ett DIY-inlägg framöver.
Little Miss Fix It

2015-06-11 @ 15:51:30
URL: http://instagram.com/parallill
Postat av: Michael

Jättefint torp!! Var kommer taklampan i köket ifrån?

Svar: Hej!
Vad roligt att du gillar. Det är dessvärre en IKEA-modell som utgått.
Little miss fix it

2017-05-18 @ 07:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback