Invedningstips

Vare sig det gäller myseldning någon gång ibland eller driftseldning två gånger om dagen som vi gör i Hundraåringen så är ved en del av kalaset. I väntan på ett rejält tilltaget ställ i smide så väljer jag att stapla brasveden bredvid kakelugnen. Bara att lägga klabbarna ömsom på längden och ömsom på tvären i en hög stapel. Jag bär hellre rejält ett par gånger i veckan än springer ut i vedboden varje dag. Dessutom tycker jag trä i sin råaste form är vackert. Det får bli veckans invedningstips.
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Ami

Snyggt på bild, men hur ofta får du dammsuga? Vet inte om vår köpeved är alldeles för torr, men det fnasar(?) något alldeles förskräckligt! Orkar inte dammsuga varje dag, men det hade behövts, särskilt som vår primära uppvärmning är vedeldning. Inte så bra för miljön kanske, men den är iaf effektiv kaminen.

Svar: Jag måste dammsuga när jag precis staplat veden men sen är det inte så farligt på ett par dagar. Fast vi har förstås även en ErgoRapido som står lättillgängligt och plockas fram oräkneliga gånger i veckan...
Little Miss Fix It

2015-03-24 @ 21:56:29
Postat av: Anonym

Vackert! Skulle dock inte våga ha det så eftersom att vi har begåvats med en mycket vild liten fröken (som precis fyllt 1 år) som river ALLT 😆

Svar: Förstår dig precis men vår vildvittra har ju vuxit upp en aning. Och fort glömmer man, hade inte en tanke på att det inte är det minsta småbarnsvänligt 😳
Little Miss Fix It

2015-03-24 @ 23:15:54
Postat av: KuseFia

Är'e en tapet till vänster om ugnen?
Kram!

2015-03-26 @ 04:55:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback