Sandbergs Trend Report AW 2015

Precis innan höstterminen drog igång hade jag lyckan att göra ett studiebesök på Sandbergs tapetfabrik i Ulricehamn. Det var där jag fick en sneak peek på den då ännu inte lanserade serien Skog och det var också där och då jag fick tjuvkika på "deras lilla gröna"- trendrapporten höst/vinter 2015 in the making. Nu finns den i tryck! Tipstack till Martin (som f ö råkar vara gift med tapetdrottningen Hanna Wendelbo-Hansson tillika Creative Director på just Sandberg).
 
Hanna visar provtrycken av Skog.
 
Tomtarnas julverkstad. På designkontorets anslagstavla satt moodboards som skulle komma att utmynna i den 15-sidiga lilla trendboken. Vill ni bläddra igenom hela så finns den digitalt här.
 
 
Först ut är Essence - där vi längtar efter att hitta det basala, att skala ner och uppskatta det enkla i livet i samspel med våra nära, kära och naturen. Jordiga färger och lugna mönster.
 
Lush - trenden som speglar tillgängligheten av idag där vi gärna identifierar oss med utvalda prylar från resor till världens alla hörn (eller via internet) och exklusiva material. Mycket Art Deco, metaller, eklektiskt och med djärva mönster.
 
Nostalgia - en riktig tilbakablick till långt innan urbaniseringen, egengjort från jord till bord, med en förkärlek för det patinerade och besjälade. Det operfekta inte bara lockar utan är själva essensen av stilen. Ljusa toner, blommiga och historiska mönster.
 
Play - är precis som det låter den lite mer lekfulla trenden. Optimism, ungdomlighet och skaparglädje lägger grunden för det som andas nordisk minimalism med en grafisk och modern ton kantad av pasteller och milda mönster.
Fritt översatt.
 
Vid första anblicken tänkte jag att jag var Nostalgia personifierad med tanke på min vurm för gamla hus och besjälade saker, men vid närmare eftertanke så ser det nog ut så här: Nostalgia 50%, Essence 30% och Play 20%. Lush är en stil jag personligen har svårt att identifiera mig med. Desto mer spännande att utforska alltså. Vilken av denna trend/er identifierar du dig med?
 
[ o ]: bild 1,2 Sara Zetterström, 3,4,5 & 6 från Sandberg Trend Report AW 2015

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback