Specialsnickrat matbord

Go´morron!
Kanske var det inte helt genomtänkt det där att jag råkade sälja vårt stora Norden-bord förra sommaren. Kanske var det en aningen rättfärdigat att Jesper blev lite smått galen när jag deklarerade att vi skulle äta på det lilla bordet som kom med torpet under en period. Jag svor dock dyrt och heligt att det inte skulle bli en lång period. Inte som typ något år eller så. Och det blev det inte heller, det blev bara, eh, 18 månader...
 
Men jag har inte varit helt passiv faktiskt, först ritade jag ett bord och skickade till en möbelformgivare som skulle räkna på det. Han måtte räkna långsamt för det var ett år sedan och jag har ännu inte hört något. Under tiden har jag även letat virke (jag åkte t o m till Emmaboda för en blocketannons med brädor) för det perfekt patinerade bordet men det har varit svårt att hitta de mängder som jag ville ha.
 
Två mindre bord som tillsammans skulle bilda ett stort kvadratiskt var tanken. Som man alltså även skulle kunna göra långbord av.
 
Nåväl, när det blev bestämt att tjugo personer skulle fira nyår hos oss så blev bordsfrågan tämligen akut så jag fick helt enkelt revidera idén lite. Jag skissade upp det hela och lät Ulestedt, ett lokalt snickeri, fixa skivor i lackad MDF med urfrästa hål för kontakter, jag valde samma kulör som väggarna i vardagsrumsdelen för att knyta ihop ytorna.
 
Det är en gammal dröm jag haft sedan jag började på Designprogrammet i Pukeberg 2004, att ha ett bord med likadana Garo-kontakter som satt i betonggolvet på skolan. Svindyra förstås men det är ju så där med gamla drömmar - smakar di så köstar di! På den tiden tänkte jag mer ett uttag för en bordslampa eller så men nu känns laptops och ipads som högst vardagliga el-ätare och här sitter Jesper och jag och jobbar ibland. Nu behöver vi varken snubbla över sladdar eller klunsa om uttaget. Själva inkopplingen är en textilsladd som löper på golvet vid fönstret, fast den är inte riktigt inkopplad än. Elektriker måste ju tydligen också fira jul...
 
Ja så helt färdigt är det alltså inte för dessutom letar jag med ljus och lykta efter en grym svetsare som kan göra justa underredan vad det lider, men inför nyår har vi åtminstone bordsyta. Och ett burspråk värt namnet.
 
 
Foto: Sara Zetterström
Spara
Spara

Kommentarer
Postat av: malincatrin

Välkommen tillbaka till blogg.se och vi år nog många glada läsare som följt dig via bloglovin som nu missat ett år. Hoppas på en resumé/krönika över året som gott som vi missat :)

2016-12-28 @ 06:54:22
Postat av: christine

Ursnyggt !

2017-01-05 @ 06:05:16
Postat av: Anonym

Men Sara! Vad hände nu? Du som hade farten uppe!! Tappade vi bort dig bland allt vardagspusslande? ☺️ Saknar dig och dina fina inlägg //Ebba

2017-01-12 @ 21:10:49
Postat av: Anonym

Men Sara! Vad hände nu? Du som hade farten uppe!! Tappade vi bort dig bland allt vardagspusslande? ☺️ Saknar dig och dina fina inlägg //Ebba

2017-01-12 @ 21:10:50
Postat av: Anonym

Men Sara! Vad hände nu? Du som hade farten uppe!! Tappade vi bort dig bland allt vardagspusslande? ☺️ Saknar dig och dina fina inlägg //Ebba

2017-01-12 @ 21:10:51
Postat av: Anonym

Men Sara! Vad hände nu? Du som hade farten uppe!! Tappade vi bort dig bland allt vardagspusslande? ☺️ Saknar dig och dina fina inlägg //Ebba

Svar: Tack kära du. Familjelivet hände. Förlåt att du fick vänta, och att jag inte förvarnade :)
Little miss fix it

2017-01-12 @ 21:12:08
Postat av: Carin

Jag visste inte att jag behövde ett sånt här bord med eluttag. Men nu vet jag. Då är bara frågan hur jag skaffar mig ett...

2017-01-23 @ 13:48:22
URL: http://www.carinh.se
Postat av: Hildur

Hallå där!
Saknar dina blogginlägg. Kikar in här varje dag nu när du kommit hem från semestern och hoppas varje gång på att få läsa några rader. Kram på´rej!

2017-01-29 @ 22:32:39
URL: http://fixaodona.se
Postat av: Anonym

Så otroligt snyggt bord, jag skulle jätte gärna vilja veta hur du gjort med underredet på bilden och mått😍

2019-12-28 @ 18:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback