När kocken kom till stan...


image165
Foto: Little Miss Fix It

Kocken är avnjuten!
Så kom den efterlängtade aftonen... Marskylan gjorde sig påtaglig och det kändes skönt att endast behöva flytta sig från soffan till köket när det vankades gourmetmiddag a la flottare restaurang. Ett bord för två dukade jag upp tidigare under dagen. Precis som på alla fancy places...

Strax innan kl 17.00 ringde det på dörren och där stod vår kulinariska ciceron Gunnar!

Kärleken fick ett tjusigt förkläde och när händerna var tvättade var det bara att sätta igång.

Lite handsvettigt halades nästan alla hushållets kastruller och pannor fram och med kocken som "John" gjorde vi vårt bästa att snappa upp alla instruktioner och följa honom i den vindlande kokkonsten. Eller, man ska ju göra det man är bra på så jag pratade lite mer än jag lagade...
Gunnar hade med sig alla råvaror så förutom ett normalutrustat kök var det bara trevligt humör som behövdes på vägen...

Kvällens meny:
  • Gulbetscarpaccio med rostade pinjenötter, parmesan, cèvreröra samt balsamicoglace
  • Halstrad röding med skaldjursrisotto, vaniljskum och parmesanchips
  • Vit chokladpannacotta med rabarberconsommé
Till detta avnjöts ett vitt vin till förrätten och ett rött, lätt kylt, till varmrätten. För "...man KAN faktiskt dricka rött till fisk.." vilket jag informerades om tillsammans med vintipset från Rent a Chef.


Vår kock var inte bara en skicklig sådan, han besatt dessutom en stor sociabel förmåga och parerade både 1000 och 1 fråga [mest från mig oftast inte rörande matlagning] samtidigt som han bemästrade anrättningarna. Kärleken är ju van vid det här laget så han fann sig till rätta i situationen och kokade som om han aldrig gjort annat!

Vid 21-snåret tackade vår kastrullpartner för sig, och medan vi hade avnjutit desserten hade han diskat undan allt och förvarat maten som blev över, så att vi hade till söndagslunch. Högsta betyg!

Vi skötte oss tydligen ganska väl för jag fick ett sms dagen efter som sa att vi; "..var duktiga kockar!"
Födelsedagsbarnet var nöjd med presenten, och jag, jag klagar inte heller...

Kommentarer
Postat av: Jakubnatalia

Wonderful and informative web site. I will recomend this site... Excelent work

2010-04-22 @ 11:23:02
URL: http://jakubnatalia.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback