Pyssel: Hjärthalsduk i ylle

Om du känner sig pysselsugen men har idétorka tycker jag du ska se vad som finns hos Martha Stewart. Denna pysselidé som visades inför Alla hjärtans dag blev jag inspirerad av och bestämde mig för att göra. Instruktion finns såklart på hemsidan, t o m en film faktisk, men jag sammanfattar här hur jag gjorde:

Jag köpte två 100% ylletröjor, i olika färg, på Kupan (second hand, nästan gratis och pengarna går till välgörande ändamål!) och yllegarn i kontrasterande färg. Tröjorna tvättade jag i 60° maskintvätt och de kom ut precis lagom tovade (och hälften så stora) Jag vill utfärda en liten varning, jag var nämligen på vippen att kasta med Jespers lammullströjor för att fylla maskinen liksom men hejdade mig i sista stund. Det hade nog varit väldigt poppis!? Jag ritade ett lagom stort hjärta, ca ø10 cm, på ett papper (för att få det symmetriskt kan man vika pappret och bara rita halva hjärtat, klippa ut det och voilá så har man ett helt hjärta när man vecklar ut pappret. På hemsidan finns det även en mall men vår skrivare strejkar varför jag valde att rita för hand. Jag ritade av mallen på tröjorna och klippte ut 14 hjärtan av varje färg. Sen la jag hälften av hjärtana i en rad med ca 4 cm mellanrum. Den andra häften lade jag över skarvarna och nålade ihop de två lagren så de bildade en 190 cm lång halsduk ungefär. För att fästa hjärtana i varann sydde jag korsstygn med garnet, synllgt från båda hållen, det var lite knivigt och vissa stygn vägrade bli fina kors något som faktiskt bidrar till charmen. Enligt Martha skulle man klippa av trådarna men jag tyckte de gav lite liv till plagget så jag lät dem vara kvar. Sen gav jag den till någon jag tycker om!


Foto: Sara Zetterström/ Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: Inspirera Mera

Vilken gullig halsduk du har gjort!

Vad roligt att du är med och tävlar, lycka till!

Kram Sandra

2009-03-02 @ 08:54:42
URL: http://inspireramera.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback