GDS - att sätta klisterfolie

När fönstrena var nyputsade insåg jag att det gamla insynsskyddet i badrummet verkligen hade gjort sitt och eftersom jag aldrig gillat det (det satt när vi flyttade in) och jag redan hade en plan för en ersättare så var det hög tid att byta. Jag är ju ett fan av klisterfolie och tidigare så har jag tipsat om att man praktiskt taget kan få den i vilken form och färg som helst på de flesta tryckerier. Jag ritade ett mönster utifrån en av mina favoritformer - monsterabladet, det är så otroligt grafiskt och illsnyggt, och den exakta bredden skars till i frostad folie som fungerar utmärkt som insynsskydd. Här kommer "Lilla klisterfolieskolan".

Ett användbart trick när man sätter klisterfolie är att spraya ytan med såpavatten så kan man glida runt med motivet tills man fått det på rätt ställe men eftersom passformen redan var exakt så behövdes inte det.


Från vänster till höger:
  1. Verktygen man behöver är en skrapa och en vass kniv (t ex. en brytkniv) och/eller sax.
  2. Skär/klipp bort en bit av skyddspappret och placera motivet där det ska sitta. Använd skrapan och gnugga fast motivet på appliceringstapen.
  3. Dra bort skyddspappret samtidigt som du sveper med skrapan i lugna tag med jämnt tryck från mitten och utåt.
  4. Gnugga fast motivet mot underlaget och pressa ut eventuella luftbubblor.
  5. Dra bort appliceringstapen, dra nära, rakt ner eller rakt åt sidan, dra inte utåt då kan motivet följa med tejpen.
  6. Stick hål på de eventuella luftbubblorna och pressa ut luften. Gnugga fast motivet försiktigt med fingrarna. Voila!
Så här ser våra badrumsfönster ut numera, iklädda ett luftigt och lekfullt insynsskydd som döljer tillräckligt mycket utan att minska ljusinsläppet nämnvärt. Me like alot!


Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Kattis

Snyggt!

2009-10-14 @ 09:02:05
URL: http://frystaapelsiner.blogspot.com/
Postat av: Josefine- At home

Riktigt fint blev det! Hoppas resan hem gick bra:)



Kram Josefine

2009-10-14 @ 09:11:00
URL: http://josefineathome.blogspot.com
Postat av: Sara

Supersnyggt!!

2009-10-14 @ 10:27:42
URL: http://www.sarakristoffer.com/hus
Postat av: Fia

Jag älskar din kreativitet! Du är så duktigt! Väldigt snyggt!



Kram kus

2009-10-14 @ 17:07:22
URL: http://fiaheterjag.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack för de snälla kommentarerna, vad kul att ni gillar det!



Josefin: Jo tack resan gick bra.. borta bra men hemma bäst! ;-) Kram kram



Kussefia: du är för gullig du!

2009-10-14 @ 22:37:25
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback