Textil på väggarna

De senaste tiden har jag tillsammans med en kollega ägnat åt ett "face lift" på IKEA Kalmars fem första rum. Nya färger på väggarna, nya möbler men samma stil och funktioner som tidigare. Det är jättekul att jobba med dessa quick fixes eftersom det går relativt snabbt att skapa ett nytt uttryck, vilket gör att kunderna känner att det händer något nytt i varuhuset. Maximal inspirationsutdelning av minimal insats kan man säga. Det sista rummet jag jobbade med var ett modernt sovrum/badrum/klädkammare (med en väggkulör som för åtminstone mina tankar till blåbär-med-mjölk) för ett urbant, ungt par, 25-30 år. Istället för att hänga tavlor ovanför sängen sydde jag en enkel väggbonad (fållade ytterkanter och en kanal i över- och underkant) av metervaran CHARLOTTA BLOCK 39:-/m som jag bloggat om tidigare. Till upphängningen använde jag gardinstångsetet VÅGEN 210-385 cm 79:- som jag kapade en bit med en bågfil.

Om det händer mycket i ett rum med former, färger och prylar kan man lugna ner intrycket lite genom att bilda linjer i möblemanget, som här då tyget sattes upp i samma höjd som garderoberna till vänster. För att skapa harmoni och motverka känslan av ett torn (sängborden, sänggaveln och tyget staplade på varann) lät jag gardinstången vara lika bred som sänggaveln och på så sätt knyta ihop de båda med en osynlig linje i ytterkant. I det här fallet var det mer tur än skicklighet att mönsterpassningen föll sig så bra men annars är tygrapporteringen något att tänka på för hur väggbonaden kommer att se ut i sin helhet. Den smalare av de två stängerna använde jag som tyngd i nederkant för att skapa ett snyggt fall. 1,3 m tyg plus ett garddinstångset kostar tillsammans 130 kr.


Mobilfoto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback