Att jobba som inredare på IKEA - kampanjinspiration

Inför IKEAs senaste vitvarukampanj byggde jag som sagt vårat entrépodie. Jag fotade duktigt hela processen och tänkte visa hur ett podiebygge på IKEA kan gå till här på bloggen, men sen kom det sig som så att datorn inte kunde läsa bilderna - tekniken, tekniken *suck*. Så igår hittade jag några bilder i min Iphone så här kommer lite från IKEA Kalmars version av HEMBAKAT ÄR BÄST (sorry för dålig bildkvalle).


Ofta både planerar man och bygger upp det som planerats som inredare, men ibland passar det bättre i schemat att någon annan i teamet planerar, som denna gång. Planeringen är en grovplanering över vilka huvudprodukter som ska vara med vilket budskap som ska förmedlas och sen är det upp till den som bygger att få det att se juste ut. Min kollega Mia hade gjort en jättebra planering, då är det enkelt att freestyla sen. Först målade målaren om väggen och podiet efter den förra kampanjen. Väggen blev grå och neutral för att lyfta fram köket som skulle gå i svart och vitt. Det ser lite stökigt ut så det är bra att tala om för kunden att det snart är fint och inspirerande igen!


När golvet är lagt kan huvudprodukterna ställas på plats och då sätter man belysningen...


...men egentligen såg det mer ut så här; jag klättrade runt i taket och kopplade sladdar medans Andreas, vår snickare, byggde köket.


Här blev det ett långt hopp mellan bilderna, köket står redan färdigt. Det var nog för att det blev en lång arbetsam dag med diverse byggtekniska problem som skulle lösas. Sådana diskussioner har man alltid med snickarna. -Hur gör vi det här på det mest tidssparade, kostnads- och miljömedvetna sättet? Kan vi återanvända till nästa kampanj om vi väljer dessa handtag istället? Samarbetet med hantverkarna och säljarna - projektledarrollen gillar jag jättemycket med mitt jobb!


Bakbordet är också klart och det är nu kreativiteten fått utlopp. Hur gör man ett bakbord utan mjöl och deg? Jo, lådorna NOSTALGISK och blomman SMYCKA blir på ett ARV BRÖLLOP-tårtfat en riktig bröllopstårta, och barnens serie DUKTIG i glasburkarna SLOM ser ju fasligt hembakade ut... Tricket i Visual Merchandicing är att repetera. Med två tårtor och en, två, tre likadana set...


...eller med 19 bakböcker(!) går budskapet fram. Slutresultatet: HEMBAKAT ÄR BÄST. Kom och köp vitvaror!

Kampanjerna på IKEA svischar förbi i rasande fart. Nu är det snart dags att bygga om till nästa som, jag kan avslöja, passar den modeintresserade.

Kommentarer
Postat av: Anne

Tack för underbar kommentar :) Jo, jag hade gärna lärt dig men det krävs nästan en heldag och IRL. Jobbar du på Ikea, det visste jag inte. Det måste vara urskoj att vara med och bygga upp miljöerna. Hoppas du snart blir frisk igen.

2010-10-07 @ 20:37:46
URL: http://www.anness.se/blog
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Roligt att följa med och se hur det går till.

2010-10-07 @ 23:27:54
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: Sofia-Tingelings

Åh, vad kul att få se produktionsledet i bilder!!!

Det lät som ett fantastiskt kul jobb när du berättade om det på lunchen i måndags.

2010-10-13 @ 09:43:29
URL: http://tingelings.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback