Så slipper du torkmärken när du målar t ex hyllplan och stänger

Detta inlägg skriver jag i ett målarfärgsdoftande vardagsrum och det är i dessa lägen som jag förstår tjusningen med ett eget hus med källare och andra bra att ha-utrymmen. Men man tager vad man haver, alltså målar jag mina pinaler i hemmets största rum med goda vädringsmöjligheter (oktoberkyla = raggsockor på). Sovrummet börjar så sakteliga ta form och jag har fått många frågor om när jag tänker visa renoveringsresultatet. Visserligen gav jag en liten tjuvtitt i fredags men annars föredrar jag att visa hela rummet när alla detaljer är på plats. Med ett heltidsarbete (IKEA), deltidsarbete (Friskis & Svettis) och fritidsarbete (Little Miss Fix It) blir tårtbitarna av tid för hemmaprojekt ganska små och snabbt fyllda av to do's. Det korta svaret är alltså: slutresultatet kommer - i sinom tid! Föremålen för mitt måleri är inbyggnadshyllan och den nya draperistången i sovrummet och jag valde en halvblank lackfärg som är lätt att dammtorka och några nyanser mörkare än väggfärgen, för att få effekten att det harmonierar men ändå händer något. Att måla hyllplan är inte helt enkelt eftersom man vill ha en fin yta på båda sidor - utan torkmärken och utan att behöva måla en sida i taget med torktid emellan.

Ett bra sätt för att undvika torkmärken från små distansklossar etc. är att i stället hänga det som skall målas fritt i rummet. Här hemma passade det bra att använda takbjälkarna i vardagsrummet men är det mindre saker kan ju ett moppskaft mellan två stolar funka lika bra. Jag gjorde en ögla i ena änden på en bit hushållsnöre, slog den runt bjälken och trädde igenom snöret i öglan. I andra änden gjorde jag en lite mindre ögla, på lagom målarhöjd, som jag skruvade en montageskruv (med stort huvud) ner i hyllplanet igenom. Jag valde att fästa skruven på kortsidan som inte skulle målas eftersom hålet inte kommer att synas i hyllan. Sen gjorde jag likadant med resten av hyllplanen och stången. På så sätt blir det lätt att komma åt överallt och när hela ytan är målad kan delarna hänga och torka under lång tid utan att ta massa onödig plats.
Tänk på att:
  • använda ett snöre med tillräcklig bärighet för det som ska hängas.
  • använd en skruv med stort huvud och tillräckligt lång för att fästa men utan att spräcka träet.
  • täck golvytan under det som hänger med ex. papp, färgfläckar på parketten gör ingen lycklig.
  • använd plasthandskar (finns ex. på apoteket) så kan du hålla i, vända på och stabilisera det som ska målas.
  • var noga med strykningarna och tänk på att färgen rinner mer än om man målar plant.
Happy painting!


Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: Hildur - fixa&dona

Du är för fiffig du! :-) Härlig kulör och så fick jag dessutom en glimt av vart ljusslingan hamnade som du köpte under vår förra Stockholms-visit. Å snart är det dags igen! Lövli!

2010-10-03 @ 23:13:33
URL: http://fixaodona.se
Postat av: Frida

Smart lösning! Ta det lugnt, jobba inte ihjäl dig. Kul att du nämner dina jobb som tårtbitar. Kommer spinna vidare på det i helgens föredrag. Kommer du till Stockholm?

2010-10-04 @ 20:00:17
URL: http://www.trendenser.se
Postat av: Sara på Little Miss Fix It

@ Hildur: Ja, färgen är underbar men bjuder inte in John Blund precis ;). Slingan hänger där högst temporärt sedan förra helgens kräftskiva, slutdestination är tänkt i hallen men jag ska bara höja livförsäkringen innan jag ger mig på att fästa den i trappan...



@ Frida: Kvällens tårtbitar (eller om det var kanelbullar..?) har redan tagit slut och jag ska faktiskt ta tidig kväll, huvudet bankar och det bådar inte gott. Det ska bli spännande med din lilla workshop på söndag! I'll be there :)

Hi-hi jag log lite i mjugg åt Niklas kommentar, har hört den en och annan gång här hemma också. Men ge honom nu inte vatten på sitt kuvert ;)

2010-10-04 @ 20:37:04
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: carina

Mycket fiffig idé, något jag definitivt ska ha i åtanke när jag målar!!

Tack för att du delar med dig av dina tips.

Carina

2010-10-04 @ 22:43:15
Postat av: saravillfara

Du är allt bra fiffilurig du! :)

Och jepp, till helgen ses vi igen. Kul!

2010-10-05 @ 23:40:12
URL: http://saravillfara.se
Postat av: Sara på Little Miss Fix It

@ Carina: Vad roligt att du tycker mina tips verkar användbara. Lycka till!

2010-10-07 @ 10:32:11
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej o tack för en inspirerande blogg! Jag undrar var du har fått tag på soffbordet som skymtar i bakgrunden?

2010-10-14 @ 20:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback