Materialval: Valchromat®

Idag lägger jag upp en ny kategori här på bloggen - materialval. Här kommer jag att samla nya, och säkert även en del gamla bekantingar i djungeln av spännade material. Först ut är Valchromat® (som egentligen är ett varumärke bland andra för en genomfärgad träfiberskiva). Enkelt förklarat är det som en färgad MDF men eftersom genomfärgningen sker genom en kemisk förening med en speciell harts så är hållbarheten och användningsområdena oändligt mycket större. Oavsett hur materialet bearbetas så är färgen densamma genom hela skivan och ingen målning eller kantlistning behövs. Dessutom är den fullt funktionell obehandlad men lyfts fram i färgen om man lackar, oljar eller vaxar den. Användningsområdena är jättemånga genom skivans tålighet för både påfrestningar och fukt, t ex. kök, badrum, offentliga miljöer och inredning. Den finns i färgerna svart, orange, gul, grå, röd, grön, brun och blå och så småningom även i lila och med tjocklekar mellan 8-30 mm även om alla färger inte finns i alla dimensioner. Nackdelen är förstås priset på denna produkt som är ungefär 4-5 ggr dyrare än vanlig träfiberskiva.

Jag köpte en bit 25 mm infärgad svart på Snickerima som hade det hemma (annars är det en beställningsvara) för att testa hur den gifter sig med trappan, ifall jag kan använda den som avslut om jag sågar av den skymmande stolpen i hallen... Fortsättning följer.


Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Hildur - fixa&dona

Ahh... så fint, så fint! Då inväntar jag ett utlåtande. :-) Kram!

2011-03-09 @ 23:16:09
URL: http://www.fixaodona.se
Postat av: tinajo

Vilken bra idé att skriva om detta! :-)

2011-03-10 @ 07:50:17
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Fredells har Valchromat i lager i olika tjocklekar. Både hela skivor och färdigsågade hyllplan.

2011-04-09 @ 11:39:41
URL: http://fredells.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback