Älmhults mästerkock

Efter en batteriladdande helg hemma är jag nu tillbaka i Älmhult igen. Vi jobbar vidare med vårt slutprojekt på utbildningen men jag måste tillstå att det inte bara är jobb nej, för efter dagens delpresentationer överraskades hela gruppen med ett besök på golfklubbens restaurang Goaroije (mitt favvoställe). Där väntade inte en sedvanlig lunch (naturligtvis inte, klockan var ju nästan kväll) utan istället bjöd Mats in oss på snittar och vin, och dukat bord. Gott så, men när vi sätter oss så slänger krögaren istället fram varsitt förkläde och deklarerar att det är vi själva som ska laga maten. Från middagsgäst till MasterChef på tre sekunder.


Jag blev tillsammans med mitt brittisk/kinesiska team ansvarig för desserten och vi lyckades rodda ihop en chokladfondant, vaniljglass gjord från grunden, marinerade bär och sesam & karamellflarn medan vi trängdes i det lilla restaurangköket med våra kollegor som lagade sparrissoppa och röding, tillsammans med köksmästaren Fredrik som ledde oss med van hand. Jag behöver knappast säga att jag rullar fram just nu (och det beror inte endast på bautaavokadon som putar under förklädet. Förresten, ser ni, jag har blivit en magstrykare! Omedvetet klappar jag tydligen på bebisbulan i tid och otid), maten var ljuvlig! Tyvärr hade jag fullt upp med att skeda upp vaniljglass-"ägg" på slutet varför det inte blev några tjusiga bilder på den avslutande rätten men jag lovar att det var både kul att leka mästerkock och det smakade himmelskt.
Foto: Bild 1-3 & 6 Sara Zetterström, bild 4 Anne-Lene Wold, bild 5 Ada Zhang

Kommentarer
Postat av: Nilla

Vad roligt!

2012-03-27 @ 09:52:31
URL: http://tankebubblor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback