Mitt 2014

De senaste dagarna har jag jobbat med årets sista uppdrag i form av bild och text till ett par DIY-projekt som jag kan dela med mig av i början av nästa år. Om någon skulle kalla mig för lika energirikt som belysningen på ett danskt tivoli skulle jag bli väldigt uppriktigt förvånad. Om jag har ett reservaggregat så är det det som står och brummar just nu så istället för att lägg in tvåsiffrigt antal inspirerande bilder från året som gick tänker jag hoppa i kojan och ladda upp de ordinarie batterierna så att årets sista dag orkas firas fullt ut i morgon. Så jag copy/paste:ar helt sonika Ebbas årssammanfattning här. Eller nä, jag har bara kopierat frågorna, svaren kommer från mitt eget tangentbord i Hundraåringens kök (hashtag fromwhereisit).
 
 
Man skulle kunna tro att det är mitt i vintern och solen är något synnerligen ovanligt när man ser bilder från de senaste inläggen. Ja just ja, det är den ju. Skymtades senast 3:e oktober.
 
Sammanfattningsvis så var 2014 väldigt upp och ner. Jobb och vila, glädje och sorg, kreativt och administrativt... Men mest så var det året då vi fick en tvååring i familjen.. Det finns liksom inget bättre.
 
Ursäkta den konstiga typon men källkoden verkar visst också gå på reservaggregatet. Hur var ditt år? 
 
 

Dag från år 2014 du alltid kommer minnas? 

22 december, dagen då vi flyttade in i Hundraåringen. Kaosigt och alldeles underbart.

 Bästa köp? 

 Ett sekelskifteshus i Kalmars moderna Bullerby.

 Sämsta köp?

En hantverkstjänst av en osmidig smed (dyrt och fel).

 Beskriv din stil under året som gått?

Kontinental med inslag av industri. Skandinavisk/fransk.

 Gjorde någonting dig riktigt glad?

Feedbacken från min läsarundersökning, en riktig vitamininjektion för sämre dagar.

 Genomdrev du någon stor förändring?

Rent bildligt så renoveringen av Torpet, skulle vara intressant att se statistik a la Hans Rosling på timmarna vi lade på den där gamla stugan.

 Reste du utomlands?

Ja, till New York i maj. En fantastisk kombination av business (mindre än tänkt) and pleasure (mer än förväntat) tillsammans med min man.

 Vad skrattade du åt? 

Roliga youtube-klipp, men framför allt har det här året bjudit på många skratt med Marsipanrosen. Tvååring på burk, det vore världens affärsidé.

 Vad har du tittat på, på TV?

Bron, Suits, Bonde söker fru, På spåret, Idol, Så mycket bättre och på sistone en hel del Daniel Tiger tillsammans med Boo.

 Vad önskar du att du gjort mer? 

Varit i nuet. Dansat.

 Vad önskar du att du gjort mindre?

Slösurfat på mobilen när jag gått och lagt mig.

 Största framgång på jobbet 2014? 

Att jag vågat ta betalt, oftast, och inte pressat mitt pris bara för att jag är nyföretagare.

 Bästa boken du läste i år?

Harry och Herta hare?

 Största musikaliska upptäckten?

Ett katastrofalt musikår på det personliga planet, inga konserter och bristande botanisering. Blir dock väldigt danssugen av Geronimo av Sheppard.

 Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Ett år fyllt av toppar och dalar, väldigt mycket glädje men också en hel del sorg och/eller vanmakt både i relationer och livspusslet.

 Största misstaget?

Att inte dra i handbromsen i ett jobbprojekt som nästan och delvis fortfarande håller på att äta upp mig p g a orealistisk omfattning i förhållande till tid.

 Lärdom om dig själv under året?

Att jag behöver lugn och ro för att vara en så bra förälder som jag bara kan. Jag får energi av att ha saker på gång men gränsen mellan det och när det blir för mycket som istället dränera mig energimässigt är en balansakt som jag ännu inte fullt behärskar.

 Största framgången på det privata planet?

Att Jesper och jag firade 15 år tillsammans och att jag fortfarande kan bli knäsvag av hans uppenbarelse (någonstans där mellan de sjuttielva gånger om dagen jag blir galen på honom).

 Vad spenderade du mest pengar på?

En ganska stor trave plåt och hundraåriga brädor.

 Något du önskade dig och inte fick?

Utebliven mens och en perfekt liten lejongul dunbolstrig bäddsoffa i sammet.

 Vad gjorde du på din födelsedag 2014?

Satt hopklämd mellan en sur Kines och en amerikansk robo.. förlåt businessman på väg hem från New York, flera rader från min man (som f ö glömde och gratta mig en god bit in på den 19 maj, sånt får mig att anse 15 år tillsammans som ett smärre under.)

 Vad fick dig att må bra?

Ensamma sommarmornar i naturen utanför torpet medan familjen fortfarande låg och sov.

 Lärde du dig något nytt?

Jag blev bättre på att backa med släp.

 Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Ett syskon till Boo groendes i magen.

 De bästa nya människorna du träffade? 

Flera skarpa affärskvinnor i och med affärsutvecklingsprogrammet jag gått och inspirerande inredarkollegor jag träffat i olika projekt.

 Något du var stolt över?

Att torpet blev så bra och fint, och har lagom mycket kvar av fix. Mina systrar som båda kämpar på med sina respektive strider.

 Vad tänker du göra annorlunda nästa år?

Planera jobbflödet bättre med kortare intervaller av intensiva projekt och lugnare perioder. Aktivt jobba för att utvecklas och lära mig nya saker, bryta ny Little miss fix it-mark. 

 Högsta önskan just nu? 

Inget särskilt tänkte jag först skriva men det i allra högsta grad särskilda jag önskar så hett att det liksom blivit en del av vardagen är att vi blir fyra i familjen nästa år. 2016 funkar också, om jag får kvitto på’t.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så fint skrivet om syskon! Jag fick en liten tår i ögat. Håller tummarna för er!

Svar: Håll dem hårt, för det här kan ta tid... ;)
Little Miss Fix It

2014-12-31 @ 10:36:03
Postat av: Hanna

Vi känner inte varandra, lite då och då kommenterar jag... men eftersom du alltid skriver med sådan finess och personligt tilltal kan jag inte annat än beröras och önska dig ett gott nytt 2015 med allt av det du önskar!

Svar: Tack Hanna, det är så fint att jag får ett kvitto som detta på att det jag skriver om berör, det är det finaste jag kan skapa med mitt tangentbord så tack för din kommentar!! Och tack för lyckönskningen :)
Little Miss Fix It

2015-01-01 @ 10:22:24
Postat av: Moi

Gott nytt år, och jag hoppas att dina/era (våra) drömmar slår in. Med misslyckade syskonförsök i bagaget kan jag känna igen mig i din önskan och är på sätt och vis i samma sits, men jag föröker samtidigt skapa mig mitt liv och tänka kring hur det skulle kunna bli så bra även om det "bara" blir vi tre, tre som jag faktiskt älskar att vara. Som sagt gott nytt år!

Svar: Åhh, jag fattar precis vad du menar. Livet som tre är ju också fantastiskt, det får man aldrig glömma. Men drömmer man om syskon så gör man, och kommer inte de så får man sörja och skapa det bästa av de förutsättningarna som blev. Komplext det där, för livet som tre är ju också mer än fantastiskt! Stor kram och ett stort pepp till oss mot familjeökning, god fortsättning!
Little Miss Fix It

2015-01-01 @ 23:06:53
URL: http://Jagstryperkatten.blogspot.com
Postat av: Sophia

Gott nytt år Sara! Hoppas på att lilla Boo får ett syskon, när syskonet är redo att komma till er. Jag känner på mig att 2015 blir ett bra år med mer kvalitativa sociala medier-stunder och mindre slösurf på andras "perfekta" tillvaro ;-) Jag hoppas att fler ta tillvara på livet offline - det ska jag försöka göra. Kram till dig!

Svar: Tack detsamma Sophia! Oh nej, jag älskar andras perfekta tillvaro, det operfekta livet lever jag ju själv så det är skönt att få drömma sig bort (även om det är en illusion ;), de perfekta liven). Men mer offline är helt klart något att prioritera. Kram tillbaka!
Little Miss Fix It

2015-01-02 @ 07:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback