DIY - mörkläggningsgardin i barnrum

Sommartid. Det är ett mycket vackert ord. Eller ska jag säga var ett mycket vackert ord? För sedan vi ställde fram klockan en timme så har kvällsrutinerna hemma hos oss helt tappat det och jag sneglar anklagande åt Sommartidens håll. Barnet som för en månad sen bad att få gå och lägga sig 18.30 skuttar numera runt som en duracellkanin på knark strax innan 20.00. Inte för att man kan förebrå någon att få lite livsglädje efter ett halvår i mörker men det betyder ju inte att barnet ifråga behöver mindre sömn, det betyder bara att mornarna blir überdjefliga vid väckning.
 
Så, i vårt sovrum har vi vanliga mörkläggningsrullisar, likt den som fick sitta kvar i barnrummet när vi sålde lägenheten, men i Hundraåringen hade jag en annan tanke, en tanke om en mjukare på-/av-lösning med ett tyg med mycket textur fodrad med en mörkläggningsgardin och enkel upphängning.
 
Detta behövs:
Kollage av produktbilder: Fabrina överkast (egentligen ville jag ha metervaran AINA i rosa linne men den hade tyvärr utgått) och Glansnäva fodringsgardin båda från Ikea. Krokar, öljetter (14mm) och sytråd från Åhléns.
 
När jag mätte fönstret visade det sig passa perfekt att vika en Glansnäva-längd på mitten och klipppa där. Jag fållade kanten. Jag klippte till och fållade Fabrina-överkastet så att det blev aningens större än foderdelen och lade dem avig mot avig och sydde ihop långsidorna och upptill, nertill lämnade jag öppet för att ge tyget lite rörelsemån. I de övre hörnen satte jag en öljett och skruvade slutligen upp två enkla krokar ovanför fönsterfodret. Klart!
 
På dagen hänger det lite nonchigt på sidan och på natten hakar man bara i den andra öljetten och hoppas att det åtminstone inte är ljuset som håller ongen vaken.
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Ami

Smart! Det här skall jag också pröva. Kidden är ju vaken till 21.30, ibland längre.

Svar: Ja jag veeet. Tycker dock att den släpper igenom ganska mycket ljus för att vara en mörkläggande fodringsgardin så innan du klipper, kolla om du behöver dubbla lager. :)
Little Miss Fix It

2015-04-27 @ 12:14:20
Postat av: Ninni - Vimsiga mamman

så fint =)

2015-05-04 @ 10:22:54
URL: http://ninnzan.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback