Miscellaneous w49/2015

Veckan som gick (snarare sprang förbi) var så fulltecknad med planering av ett stylingjobb där jag ska laga mat(!), månadsskifte (ingen månad är så späckad som december, ett livsomvälvande erbjudande (mer om det en annan gång), en stundande grannfest (fråga vad Jesper tyckte om att jag drog igång en hallrenovering fem dagar innan kalaset) samt ändrade helgplaner p g a stormen att jag liksom helt hamnade i kölvattnet av bloggkajutan. Förra veckans Miscellaneuos ska dammas av från malpåsen (så håll utkik om du tycker det är roligt för den kommer jag publicera i efterhand) men nu är det söndag igen, två adventsljus brinner bakom ryggen på mig men snön lyser fortfarande med sin frånvaro och det är dags för sammanfattningen av vad som rörde sig runt mig vecka 49.
 
Inte sedan Tjuvarnas jul 2011 har jag suttit bänkad framför adventskalendern på SVT men nu tittar vi hela familjen tillsammans, Tusen år till julafton är första programmet som funkar från 3-38 år hemma hos oss. Oj vad allmänheten har gnällt över att det inte är en saga, själv tycker jag programmen både är roliga och väldigt lärorika och framför allt inbjuder till något att prata kring för oss alla tre (maten, kläderna, vad de gör). Extra kul att två av avsnitten redan utspelat sig i både Visby och Kalmar, hemma liksom. Blandningen av vuxenhumor och spontanitet från barnen med stora personligheter är en lyckträff.
 
[ o ]: via SVT
 
 Jag vill inte lova mer än jag kan hålla just nu men efter responsen på Instagram tidigare i veckan ska jag så klart dela med mig av slutresultatet nu när skåpet står färdigt i köket. Första tanken var att lyfta upp schabraket på ben från Pretty Pegs men det föll på höjden som jag ville ha på 22 cm. Veckans nyhetssläpp stämde dock precis med det uttryck jag valt - dov kulör mot brunt trä och var så fint att jag nästan ångrade mig lite.
 
[ o ]: pressbild Pretty Pegs
 
Det senaste som fick foten på vägen mot färre kemikalier i hemmet var teflonpannan. Detta gör att gjutjärns-parken vuxit betydligt. Staplade tungviktare till stekpannor är inte särskilt smidigt i hanteringen så nu letar jag alternativ förvaring och tänker att vi löser det som i torpet genom att hänga prylarna på huggkubben. Hittade Futagamis fina stång på The Kitchen i höstas. Blott 35,5 cm dock, underbart är kort.
 
[ o ]: produktbild via Artilleriet/The Kitchen
 
I år är året då Tomten kom in i vårat liv på riktigt. Boo minns honom från i fjol, inte minst eftersom han kom in genom "Tomtedörren" i vardagsrummet som vi bara använder på varma sommardagar och hade otäcka ögon (tomtemask borde vara förbjudet), men det är först nu hon utryckligen önskar sig något mycket specifikt. En mjuk docka med snippa alltså, beställd och på väg. Av en händelse fick jag se denna säng från Maileg och min förhoppning är att jag ska hinna bygga en liknande (större) till vår nya familjemedlem innan dopparedan. Veckans DIY-inspo blir något av sticksågsbonanza och MDF alltså.
 
[ o ]: via alexandalexa.com
 
Sist ut ikväll blir den ekologiska färgen Auro från Byggfabriken. Med två hundraåringar på halsen så är det just den byggnadsvårdande butik som vi handlat mest av - med prickfri kundservice! Senast tidsenliga elkopplingar till julstjärnan som hänger i burspråket. Nu lanserar de alltså ett organiskt och fullvärdigt modernt alternativ till plastfärger och petrokemiska produkter i och med Auro som är en naturligt och giftfri färg från Tyskland. Lätt att använda står det och till skillnad från plastfärger är den diffusionsöppen vilket betyder att den andas (släpper in och ut små mängder fukt och luft). Jag tänker att Boo's rum hade varit den perfekta provdockan. Det funkar även fint att måla över väggar tidigare målade med plastfärg med Auro men då är materialet ju liksom redan stängt. Kulörerna är så mjuka att jag bara vill gosa in mig i dem och sova i... hundra år.
[ o ]:  via byggfabriken.se
 
Så, det var veckans sista. Appropå det så var det ju just sista avsnittet av Bron förra söndagen, åhh som jag saknar det redan. Saga Norén Länskrim Malmö - du fattas mig.
Oh well, även John Blund har fattats mig på sistone så nu ska jag försöka fånga några timmar innan nästa vecka drar igång. Tack för att ni hänger med mig på bloggen, i vått och i torrt.

Kommentarer
Postat av: Nilla Tankebubblor

Ja, vad det slutade plötsligt, Bron. Så komprimerat. Det var en riktigt bra säsong annars.
Julkalendern är kul att titta på i år. Lilla Cleo är så söt. Men Erik är för skrikig.

Svar: Cleo är nog på väg att bli hela Sveriges (eller så många kollar ju tydligen inte på julkalendern) lilla älskling :)
Little miss fix it

2015-12-07 @ 17:51:53
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Emma

Det där livsomvälvande erbjudandet...nu har du hållit oss på sträckbänken i två dagar. Nyfikenheten håller på att koka över :)

Svar: Det är min sadistiska ådra som lyser igenom tyvärr. Can't help it. (Moahahahaha)
Little miss fix it

2015-12-08 @ 21:55:55
URL: http://emmassamling.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback