Gerillainredning på förskola

För en månad sen gjorde jag ett roligt uppdrag i Skåne i samarbete med Lekolar när förskolan Spindelnätet i Arkelstorp fick sig en vitamininjektion. Lokalen bestog av en barack modell sliten, det saknades en röd tråd i inredningen och miljön var ganska kall och bullrig. Tre rum ingick i förvandlingen som skulle visas i Lekolars vårmagazin - allrummet, samlingsrummet och byggrummet och det fanns bara två dagar till förfogande där både före- och efter-bilder skulle fotas under decembers få timmar av dagsljus, det blev verkligen gerillainredning värd namnet och en kamp mot klockan medan jag försökte fånga helgen i bilder med mobilen. Bilturer i skånsk soluppgång kan en ju vänja sig vid...
 
 
Så här såg samlingsrummet ut när vi kom. En bra grund, men just samlingsdelen var som en autostrada mot lekdelen i andra änden av rummet och barnens vilomadrasser tog en väldig plats på en yta som kunde användas bättre. Med en buffé av Lekolars sortiment skulle jag skapa mesta möjliga resultat på minsta möjliga tid.
 
 
Fotografen Henrik tog före-bilder och jag, AD:n och två grafiska designers rev ner saker samtidigt som jag försökte skaffa mig en bild av verkligheten (planeringen skedde på distans med ett fåtal bilder som grund, det blir alltid annorlunda att se platser i köttet). Samtidigt blev jag intervjuad av Ola, copyn, som skulle skriva texten till tidningen.
 
 
Gardinen i allrummet åker upp, istället för tjocka längder så höjde jag gardinstången och använde en kappa som ramar in fönstret, förlänger rummet och släpper in mesta möjliga dagsljus. Det var sannerligen ett knepande och knåpande att återvinna så mycket som möjligt av den befintliga inredningen. Samtidigt började jag vid den här tidpunkten snörvla och frysa som tusan, en ba' nä hörru influensan - inte nu! Dag ett är alltid rörig på byggen för så mycket händer samtidigt och devisen "det måste bli sämre innan det blir bättre" stämmer väl in. När vi lämnade bygget på lördagskvällen var det ett enda kaos. På söndagen var det bara jag, Malin (AD:n) och Henke men jee-eze vad vi körde.
 
 
De gamla hyllorna kläddes med samma metervara som gardinen för att hålla ihop färgerna och stilen i rummet (och för att göra det till en mysigare och gladare miljö för barnen). Vi myllrade som små arbetsmyror och jag for mellan väggmålning (hence the outfit, Jespers gamla lumparskjorta) och häftpistolen samtidigt som solen dalade... "-Sara, vad tror du om att använda de här magnetlisterna som personalalmanacka? -Skitbra, sätt de där, nej upp en bit - mer till höger, perfekt!" "- En eller två gardinlängder här? - En!" Strukturen i allrummet ändrades och jag tror inte vi lämnade en enda möbel och yta oananlyserad. Malin var fantastiskt och Henke, han gjorde en hel del mer än att fotografera den dagen.
 
 
När bilderna var tagna och solen hade gått ner städade vi upp efter oss och inväntade förskollärarna. Det var en väldigt märklig känsla; skulle de gilla det? Det gjorde de och jag körde hem i den mörka decemberkvällen med en mycket förkyld men härlig känsla i kroppen. Så här såg samlingsrummet ut i mörkret.
 
 
Tyvärr fick jag inte se barnens reaktioner men citatet från 5-åringen måndagen efter säger en hel del: "Wow... Allt är liksom helt förändrat - nästan hela mitt liv!"
 
Fler (snyggare) bilder och hela reportaget kan ni läsa på sidan 6-9 i Magazinet via Lekolars hemsida här.

Kommentarer
Postat av: Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

så fint

Svar: Tack snälla du!
Little Miss Fix It

2015-01-10 @ 15:25:13
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: Anonym

Så himla fint! Tänk vilken drömgrej på förskolan, att få proffshjälp med inredningen! Båda tygerna är ju alldeles fab, är det nått man som privatperson kan hitta nånstans?

Svar: Tack snälla Emma! Nej tyvärr säljer inte Lekbollar till privatpersoner. Men kanske kan du komma runt det genom barnens förskola/skola som garanterat beställer saker därifrån, ibland har en ju tur med hjälpsamma personer :)
Little Miss Fix It

2015-01-10 @ 16:44:33
Postat av: emma

Det var jag som råkade bli anonym.

2015-01-10 @ 16:45:36
Postat av: Småstadsfrun

Oj vilken förändring och så fint barnen fick. All heder till er!

Svar: Ja, skillnaden var enorm, förutom strukturen som förändrades gör det jättemycket när man samlar intrycken och håller ihop färgskalan. Utan att för den saken ta bort färgstarka element. Tack snälla!
Little Miss Fix It

2015-01-10 @ 18:42:44
URL: http://www.smastadsfrun.se
Postat av: Ninni - Vimsiga mamman

Men va snyggt!!

Svar: Åh men tack!
Little Miss Fix It

2015-01-10 @ 19:20:48
URL: http://ninnzan.se/
Postat av: Linda

Va roligt att få se bilder från ett offentligt inredningsprojekt. Jag som själv jobbar med både företag och skola/förskola som kunder gör vågen :)
Var intressant att läsa artikeln också!

Svar: Tack Linda, både för peppen och vågen :) och vad roligt att du läste artikeln. Ha en fin söndag!
Little Miss Fix It

2015-01-12 @ 10:25:41
URL: http://formfront.se
Postat av: Emelie

Åh Saraaaa, sheeet vad grymt det blev! Bra jobbat!

Svar: Men tack söta du! Det var en pärs, men kul som tusan. :) Kram!
Little Miss Fix It

2015-01-14 @ 18:58:14
URL: http://www.tioxtio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback