Glad midsommar!

Här kommer en regnig hälsning från ett smålandstorp. Vi har haft en lugn midsommarförmiddag, jag har tränat och övriga familjen har torrövat på flugfiske. Dessutom har Boo och jag gjort en krans till henne, lagom när himlen öppnade sig innan lunch. Vi kombinerade köpeblommor (eftersom rosa var beställt och jag inte vågade chansa på att vi skulle hitta det vid stugan) med hundkex och lite grönt från trädgården. Bästa grunden får man med proffsgrejer från sin lokala florist - ståltrådpinnar, floratejp och bindtråd.
 
Detta behövs:
 
ståltråd - två pinnar ca 30 cm st eller ca 60 cm tråd.
floratejp - proffsgrej för ändamålet, bra till att linda både stommen och små buketter
blommor och blad
bindtråd (grön tunn ståltråd)
40 cm band för en storleksflexibel variant
 
 
Först virade vi ihop ståltrådpinnarna med varandra, sen lindande vi dem med floratejpen så att de blir tjockare och lite klibbiga, sen mätte vi på Boosans huvud och böjde till ändarna till öglor (glömde tyvärr fota den här delen, så blir det oftast med en liten stjälpreda som assistent).
 
 
När stommen var färdig klippte jag till blommorna smått, medan Boosan drog av bladen från nejlikorna.
 
 
Efter det var det bara att göra många små buketter av blomsterbuffén och linda dem med en liten bit floratejp. Den är lite magisk den här tejpen, den är liksom torr när man klipper av den men blir lite klibbig när man drar i den.
 
 
Självklart valde hon som skulle ha kransen ut de finaste blommorna.
 
 
När många små buketter var lindade band jag dem tätt, tätt på stommen - en efter en och gömde stjälkarna med nästa bukett som virades fast med bindtråden. I det här momentet är det bra med en "öppen" krans eftersom det inte blir lika meckigt att surra tråden runt på det viset.
 
 
När hela stommen var färdiglindad med blommor knöt vi ett band mellan öglorna, sedan klippte jag bandet mitt itu och provade ut kransen på huvudet och knöt en rosett av banden i nacken. Klart!
 
 
Nu hänger den innanför dörren och väntar på att en liten midsommarfirare skall vakna efter en ovanlig men passande middagslur så att vi kan åka till våra kompisar och fira hela långa kvällen. En bild på blomsterflickan kanske kommer imorgon, om hon inte ändrat sig beträffande kransen när hon vaknat förstås, lite som livet är mest med en treåring to be.
 
En stor midsommarkram från oss, hoppas solen i alla fall gör någon sällskap!
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback