Min styling i reklamfilm för KLT

Jag lovade ju att ni skulle få se resultatet av den lilla filminspelningen jag jobbade med i oktober innan dagen var slut, och nu är det inte många minuter kvar men håll till god.
 
Redan när vi flyttade ihop i september i fjol hade vi en vision om att göra massa roliga uppdrag tillsammans mina kontorskollegor på Transistor Film och jag. Det skulle dröja dryga året innan det blev verklighet men nu så, den första samproduktionen är i hamn och filmen som vi gjorde tillsammans för Kalmar Länstrafik har precis haft premiär på TV4 och de lokala biograferna.
 
Idén kändes kul och mitt uppdrag från reklambyrån Kreation var att skapa en vardagsrumskänsla i en vanlig busskur.
 
 
Först gjorde jag ett enkelt moodboard för att sätta stilen. Efter briefen tänkte jag mig en ganska ljus men ändå karaktärsfull inredning i skandinaviska toner. Emma von Brömssens tapet Dancing Cranes för Eco Wallpaper fick utgöra grunden.
 
 
Dagarna innan skulle det lösas hur en busskur tapetserades på bästa sätt. Jag bestämde mig för att prefabricera masonitskivor som visserligen är mer instabila men också betydligt lättare att förflytta än MDF- eller spånskivor. Det är alltid lite spänt inför plåtningar på location, man måste baklängesräkna på alla möjliga scenarios som kan uppstå och ha back up-planer för allt. Kylan och spöregnet gjorde t ex att smältlimmet inte fäste, så vi fick stripa fast skivorna och det blev faktiskt bättre i slutändan.
 
 
Trots hårdbevakning av väderleksrapporterna och en prognos som sa upphållsväder så regnade det ihållande hela förmiddagen på inspelningsdagen. Dessutom läckte busskuren som ett såll men en stor pressenning räddade mig och rekvisitan tills det utlovade uppehållet äntligen kom. Det var inte helt enkelt att bygga en scenografi för en kamera i en jätteplastpåse, och som extra utmaning utan att få bildvinkel genom kameran...
 
 
Att rodda en filminspelning på en trafikerad väg var liksom ett projekt i projektet men alla i teamet är verkligen proffs och allt var planerat i minsta detalj, från elaggregat till solljus.

 
Det var den längsta arbetsdagen på länge, från tidig morgon till sen kväll, och jag hade aldrig klarat det utan Matilda som assisterade mig på inspelningsdagen och dagarna innan. Så mycket bära och skruva och förbereda och fixa. Här gör jag den sista handpåläggningen och som ni ser var det en rolig dag på jobbet!
 
 
Så här blev resultatet (tänk vad mysigt det skulle vara att vänta på bussen om alla kurer var inredda lite mer hemtrevligt). Jag vill rikta ett stort tack till Input Interiör för fina möbler, till Kalmar Stadsmission Second Hand för lån av diverse rekvisita och inte minst för att jag genom dom kom i kontakt med deras f d Visual Merchendiser Matilda. Det är en ynnest att få jobba med någon som förstår vad som behöver göras utan att vänta på order. Dessutom var det roligt att få använda Sverigemotivs nya print av Kalmars gamla vattentorn, innan det egentligen var lanserat.
 
 
Och så här blev filmen.
 

Kommentarer
Postat av: sophia

Tjusigt Sara!

2015-11-10 @ 07:43:14
Postat av: Josefin

Snyggt jobbat!

2015-11-10 @ 11:39:24
Postat av: madeleine

super snyggt. så bra!!

2015-11-27 @ 16:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback