Min bästa huskur mot förkylning

Även om rubriken kanske antyder det så går det inte att skylla glesheten mellan inläggen på sjukdom precis, snarare har jag varit ovanligt fri från förkylningar och nedsatt immunförsvar den här hösten och vintern. Med risk för att jinxa hela baletten nu så tror jag det beror på två saker: För det första har jag tränat regelbundet, mer än jag gjort på ett par år faktiskt, och för det andra har jag, så fort jag känt mig det minsta hängig eller nedsatt skopat i mig mängder av min favorithuskur som är citron- och ingefärste med honung.
 
Det är lustigt det där, jag är verkligen inget fan av honung vanligtvis men nu råkar jag ha två fantastiska vänner som dessutom är biodlare och förser mig med detta guld. Närodlad medicin när det är som bäst. Idag jobbade jag hemifrån delvis för att jag väntade en paketleverans och dessutom kände jag någon bacill som låg och puttrade igår varför det var dags för en huskur. Att göra det här teet är busenkelt och du behöver bara fyra ingredienser:
 
1/2 ekologisk citron
ett par centimeter skalad ekologisk ingefära
en rejäl tesked, snarare matsked med svensk, helst närodlad honung
hett vatten
 
Skär en tjock skiva av citronen, skär bort skalet och dela fruktköttet i mindre bitar, pressa saften ur ändsnutten.
 
 
Skala ingefäran och skiva den i mindre bitar, tänk ju mer yta i kontakt med vattnet desto bättre. Ta en rejäl sked med honung och lägg allt i en härlig kopp.
 
 
Häll på hett vatten, jag läste någonstans att det var perfekt med c:a 70 grader men så noga är inte jag, jag kokar upp det och låter det svalna en kort stund innan jag slår på det.
 
 
Drick och njut! Och drick i mängd. När jag druckit upp teet så tar jag bara en ny skopa honung, fyller på med vatten och återandvänder citronen och ingefäran, det räcker utan problem till 3-4 koppar tycker jag. En enkel, god och suverän huskur faktiskt. Just nu jobbar jag med ett förslag på en ny reception, lobby och bar till ett välkänt hotell i regionen och det är hektiska dagar då det ska lämnas in innan jul, extra viktigt att hålla sig frisk alltså.
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback