Ett stylingjobb blir till

I början av januari fick jag en förfrågan från Svenssons i Lammhult om jag ville göra ett vårjobb för deras kundmagasin c/o Svensson. Tre vardagsrum i olika stilar och två inspirationskollage med produkter. Såklart jag ville! Mitt emellan ett annat frilansuppdrag och en fjällsemester bokades ett par plåtningsdagar in i Lammhult ihop med fotografen Henrik Palmberg. Henrik har jag jobbat med tidigare och Liselotte som är marknadskommunikatör på Svenssons är en forna inredar-kollega så upplägget kunde inte bli bättre. Det är nu exakt två månader sedan plåtningen och c/o Svensson har just landat i brevlådan hos kunderna.
 
Först fick jag tre moodboards skickade till mig med mått på studioytan och produktförslag. Så här såg det ena ut:
 
 
Ett par veckor innan plåtningen ägnade jag en dag åt att sammanställa nya moodboards med kompletterande produkter, jag valde lite vårigare tapeter, vilket ändrade färgskalan i ena lösningen, och gjorde enkla skisser i Sketch Up för att testa fotovinklarna. Detta skickade jag över till Liselotte som godkände.
 
 
 
På dagen D packade jag bagaget fullt med rekvisita och körde hemifrån innan solen hade gått upp. Det gjorde den i höjd med Växjö och det stannade jag och njöt av innan klockan blev åtta, något man kunde se i Insta-stories.
 
 
Henrik var på plats när jag kom och Liselotte hade förberett studion med de största möblerna och målat väggen. Ytan är verkligen inte stor så det gällde att tänka smart med vinklar och möblering för att få så varierande uttryck på "rummen" som möjligt. Vi började med "Vardagsrum Beige" eftersom rummet med tapet behövde göras sist. Om någon tror att styling-yrket är glamouröst så kan hen tänka om. Det är oftast stressigt, tungt och svettigt! Men också väldigt, väldigt roligt att fantisera om vem som bor där och att tillsammans med en fotograf eller team av AD/Copy/beställare skapa en miljö som förhoppningsvis får betraktaren att känna något. Att inspirera.
 
I det beiga rummet tänkte jag mig ett medleålders par, de har ett stort socialt liv och gillar kultur. Samtal före skärmtid och i deras vardagsrum kopplar de av utan alltför mycket intryck som stör.
Parallellt med att stylisten bygger miljön så sätter fotografen ljuset och hela tiden smattrar kameran för att se vinklar, skuggor och dynamik. Rekvisitan var en blandning av produkter jag sprang och plockade ute i butiken (som ligger vägg i vägg med studiodelen), Svenssons lilla rekvisitaförråd, min egen propping i form av böcker och deco samt Kalmarplockad vass och kaffe från kontorets personalrum. Jag gjorde en GIF av några av Henriks bilder när miljön växte fram. Så här gick det till;
 
 
Precis som att det är svårt att i en skräckfilm föreställa sig att det står c:a 20 människor runt skådespelarna i en läskig scen och att mörkret/regnet bara är fusk så är det lite samma grej i en interiör styling. Långt ifrån dagsljus och spatiösa våningar ser det ju liksom egentligen ut så här.
 
 
När Henrik gjort sitt magic och jag hittat rätt proppingnivå så bestämmer vi oss för att bilden sitter. Några dagar senare skickade jag texten med rubriken "Fyra nyanser av lugn" till reklambyrån Klintberg Niléhn som producerar magasinet, Liselotte listade alla produkter och så här blev det i tryck.
 
 
Dag två fotade vi inspirationsbilderna med dekoration och textil medan Liselotte tapetserade det tredje vardagsrummet. För textilbilden såg jag framför mig en riktig vårstädning och hängde upp kuddfodralen på en tvättlina och staplade textilierna på hög för visa bredden i sortimentet. Bjuder på ännu en bild bakom kameran, och avslutningsvis slutresultatet.
 
 
Om du inte får c/o Svensson i brevlådan kan du bläddra i den digitala upplagan här. Hela jobbet ser du på sidorna 46-51 & 60-63. I nästa inlägg tänkte jag prata mer konkret utifrån detta stylingjobb om hur man kan tänka när man bygger en miljö, vare sig den skall fotas för ett magasin eller levas i. Hoppas ni tycker det verkar intressant! Ha en fin helg, för mig blir det trädgårdsarbete både i torpet och hemma på vår gata i stan.

Kommentarer
Postat av: Emma Thun

Duktiga du!

2019-04-27 @ 07:20:18
URL: http://emmassamling.wordpress.com
Postat av: Anonym

Så fint det blev och vad kul att få följa med bakom kameran!

2019-04-27 @ 12:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback