Med drömmar om en blomsteräng

Är det någon som minns sist vi hade en påsk med försommarvärme? Inte jag ialla fall. För mig är påsken föknippad med isbjörnskyla och ett vårigt bakslag mitt i en gotländsk star-äur. Vår vana trogen så skippade vi en påsk på Gotland eftersom vi har en sommarresa dit inplanerad, istället blev det torpdagar i något som närmast kunde liknas vid svensk högsommar.
 
Vi krattade löv i tre dagar och sen hade vi egentligen en snutt stenmur till att jaga fram ur trädens avlagda kläder men då kände både Jesper och jag att det var dags att göra något roligare. Som en tjusig entrérabatt och en pallkrage sommarblomster till exempel.
 
 
Pallkragen är egentligen en del av något som gissningsvis varit en gammal köksoffa och rotades fram ur torpförrådet redan 2013. Förra sommaren grävde jag en grop och lade gammalt tegel som grund för att bespara träet från att ligga med markkontakt. Hela förra sommaren kallades den för likkistan där den stod, inte så smickrane precis. Nu kläddes insidan med markduk och sen fyllde vi upp med löv, kvistsar och gammalt gräs, perfekt fyllmaterial och jordförbättrare. Jag plattade till allt eftersom efter bästa förmåga.
 
 
Det är alltså ingen överdrift när jag säger att M I N S T tio skottkärror åkte ner i pallkragen. Det trampades och vattnades ner i omgångar så väldigt mycket fick faktiskt plats...
 
 
...innan vi till slut välte ner 100 l köpejord också. Jord som legat ute med hål i säcken ett år eller så, jösses vad tung den var! Det behövdes inte panikvattnas om en säger så.
 
 
Jag rotade fram alla gamla fröpåsar jag kunde hitta, även om vissa passerat bäst före-datum. Nu var det dags att läsa på påsarna vilka fröer som kunde direktsås i april och vilka som vill vänta till i maj/juni. Fröerna är typiska impulsköp (av Boo) på Ica och vissa har som sagt utgånget datum men jag tänker att vi testar. Tar de sig så tar de sig. "-Äntligen" tyckte Boo när trädgården prioriterades.
 
 
Vi tog alla som kunde sås nu i april och gjorde en riktig blomster-cocktail; Pionvallmo, sommarmix, Malva och Vallmo tjoff ner i ett glas.
 
 
Sen strösslade vi ut dem över halva pallkragen och puttade över lite jord på dem. Jag älskar att bredså, det blir vildare sådd och går ju så mycket snabbare också.
 
 
Avslutningsvis täcktes pallkragen med ett par gamla fönster för att hålla både värme och fukt. Torpet ligger ju i odlingszon 1 vilket är Sveriges kanske mest tacksamma odlingzon men det är fortfarande frostnätter så lite fiberduk får hjälpa till att hålla värmen ett tag framöver.
Det ska bli så himla spännande att följa utvecklingen av denna lilla blomsteräng i kubik och om en månad eller så blir den andra halvan kuvös för Luktärt, Pensé och Rosenskära. Den tjusiga rabatten är fortfarande under frammarsch så den får jag visa vid ett senare tillfälle.
 
Mobilbilder: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Kul med blommor!!

Har du odlat paprika någon och har något bra tips på hur jag ska göra det? Jag har torkade paprika frön :)

Svar: Hej! Vad roligt att du frågar just detta för jag har också torkade paprikafrön som ligger och väntar på sådd, har aldrig gjort det innan dock så den som hinner först får uppdatera den andra. Deal?! :)
Little miss fix it

2019-04-23 @ 14:30:57
URL: http://www.nealo.blogg.se
Postat av: Emma Thun

Liv åt likkistan - låter härligt! Hoppas på få se resultatet längre fram :)

Svar: Ha-ha, japp. Lite lagom makabert sådär. Ska dit och pyssla om de små telningarna i helgen och hoppas att det gror!
Little miss fix it

2019-04-23 @ 16:51:25
URL: http://emmassamling.wordpress.com
Postat av: Emma

Va härligt med en blomsteräng! Det brukar jag också så på några olika ställen i min trädgård. Vallmo är absoluta favoriten!

Svar: Åh ja, vallmo är så förblindande vackert. Även i en likkista ;)
Little miss fix it

2019-04-26 @ 13:15:01
URL: http://emmasgarderob.blogg.se/
Postat av: Emma

Va härligt med en blomsteräng! Det brukar jag också så på några olika ställen i min trädgård. Vallmo är absoluta favoriten!

2019-04-26 @ 13:15:02
URL: http://emmasgarderob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback