Snittblommor i säsong

Jag läste Maria på Husligheters inlägg om snittblommor igår och hon satte verkligen huvudet på spiken hur jag själv förhåller mig gentemot snittblommor nu och den negativa klimatpåverkan de generellt står för. Hon har gjort en matnyttig sammanfattning med konkreta tips på hur man kan tänka och har dessutom bra följartips för att lära sig mer genom ex. #blomsterupproret. Jag drömmer fortfarande om en egen blomsterträdgård men är inte där än vare sig kunskaps- eller prioriteringsmässigt så istället tog jag fasta på att plocka in lite frystorkat i vaserna och vad är då bättre än att gräva där man står? Eller ska jag säga går, för morgonens promenad bjöd på flera vassruggar så det var bara att knipsa av några strån och bära med sig hem.
 
Där det finns vatten finns det ofta vass, längs ett dike, en sjö eller å till exempel.
 
 
Ståtliga vass-strån kräver en vas modell större. Faktiskt perfekta i min stora Pallo som jag annars kan ha svårt att hitta tillräckligt långa blommor till.
 
 
Det jag gillar med den torkde vassen är de långa smala skaften som bryts av med större duniga vippor i toppen. Lite lagom majestätiska utan att slå sig för bröstet sådär.
 
 
Familjens fjärde medlem inspekterade dekorationen och pressade sig sedan ned mellan lampan och vasen för en liten vilopaus så jag antar att dessa gratis-snittblommor i säsong fick godkänt även av våran luddboll.

Foto: Sara Zetterström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback