Platta paket redan för 300 år sedan?

I fredags gick tåget från Älmhult mot Stockholm tidigt som tusan och efter en lunch i solskenet på Blå Porten gick vi en guidad tur genom några av de autentiska gårdar som finns att uppleva på Skansen. Sist jag var där var i mina glansdagar som barnflicka runt -97 och då var djuren i fokus, men efter detta besök insåg jag att det enda ur faunan jag sett var en liten orädd ekorre (till utbildningens mera långväga deltagares stora glädje) utanför Moragården. Iklädd tjusig folkdräkt tog guiden Karin oss på en suverän tur genom både 1700-, 1800-, och 1900-tal och det var i Skogaholms herrgård jag upptäckte att Ingvars idé med platta paket kom långt tidigare än 1956. Där var nämligen både soffan och sidobordet monteringsbart och mobilt, det var bara IKEA som gjorde big business av det ett par hundra år senare.


Foto: Sara Zetterström, little miss fix it

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback